AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
828

Okunnig om motortemp

sa
22
salami
523iA Touring -98
Under långkörning nu i kylan (45 mil) så steg aldrig temp.mätaren över 1/3, men vid stadskörning ligger den på mitten.

Är detta kylning av fartvinden(?) eller kan termostaten krångla?

Om det är termostaten, hur byter man den och vad kan hända om man inte byter?

Tack.....

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

hur kallt var det ute?
sa
22
salami
523iA Touring -98
Typ 10-15 minus, något åt det hållet. Det har hänt flera gånger, i allt från minus 8 till minus 18.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Förmodligen så läcker termostaten dvs stänger inte ordentligt, den ska inte vara öppen överhuvudtaget vid landsvägskörning i dessa temperaturer.
Länk

///MVH Hasso
Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Bra att ni tar upp detta med motortemp.
Hoppas på att få låna tråden lite då mina frågor/funderingar har lite med detta att göra.

Kommer precis tillbaka från ett äventyr där min kylarslang släppte från kylaren.
Först trodde jag att det var kylaren igen(!) som har gått sönder.

Jag körde in till sidan ca 300 meter efter att jag såg att kylarvattnet inte går som det ska.
För ett otränat öga kan man nog lätt missa det faktiskt, jag såg att det kom som en rök-puff och sedan var det inget mer, om man då hade tittat bort hade man kunnat missa det.
Tempen gick dock aldrig över mitten under tiden.

Sedan monterade vi på slangen på nytt, åkte försiktigt ca 200 meter till en bemannad bensinstation.
På sista vägen gick mätaren över lite från mitten, mellan kl 12 och kl 13.

Jag köpte sedan mer vatten och frostskydd men fick vänta med att hälla i eftersom vattnet verkade koka denna gång under locket (man kan känna på det innan så känner man om det bubblar där under).
Jag hällde i ca 3 liter totalt inkl. frostskyddet.

Körde sedan lugnt vidare i ca 2 km (i ca 50km/h) då jag parkerade, under hela tiden var mätaren på kl 12.
När jag stängde av bilen så gick tempen upp lite till, ungefär kl 13 på mätaren, först när jag stängde av bilen alltså... (varför just då?).
Men vad jag vet så verkar allt ok nu.

Jag har ett par frågor angående detta:

Har ju hört en del om att "V8" är lite extra känslig för värme?
Hur vet man att man klarat sig?
Sedan undrar jag hur hårt kan man dra åt slangklämman utan att skada plasten på kylaren?
Jag tror jag har varit lite för försiktig då jag dragit åt senast.

/Hammar
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Inte så konstigt att tempen gick upp efter att du slagit av motorn, du har ju ingen cirkulation på kylarvattnet då

//Simon
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Xtracrispy: Ja, det är iofs. sant, men den har aldrig gjort så tidigare.
Vid normala fall brukar alltid tempen ligga kvar på kl. 12.

Men nu under/efter helgen är den som vanligt, fick lite panik när slangen hade lossnat.
Lyckligtvis gick allt bra även denna gång.

Har dragit åt lite till, vågar inte dra åt mer nu men det verkar som slangen kommer att sitta kvar ordentligt den här gången. Kan se att det buktar in lite på var sin sida om klämman också så det borde vara ett tecken på att den sitter. :-)

Passade på att dra åt de andra också.

Det konstiga är att det var nästan ett år sedan jag bytte slangen, så den har tagit god tid på sig att släppa... (ändå har man kollat lite ibland hur det ser ut).

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.