AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.805

Ska jag köpa en 750 eller en 740?

Sida 1 av 2
22
hågge
518i-92
740ia-97
Hejsan!
Här kommer en ny medlem med lite frågor.
Jag har bestämt mig för att köpa en 7 modell men kan inte bestämma mig om jag ska titta på en 740 eller en 750.
Vilka för o nackdelar finns det med respektive modell.
Har ingen tidigare erfarenhet av 7 modellen.
MVH Hågge!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Sök lite i gamla inlägg så finns det en hel del information.

Extremt kortfattat kan man säga att 750 är lite dyrare att äga och kan bli mycket dyrare om det krånglar. Den enda egentliga fördelen 750 har mot 740 är nog just de fyra extra cylindarna.
Så tycker man att "grejen" med V12:a är värt det lilla extra köper man 750, annars det smartare alternativet 740. Hjärta eller hjärna, bara att välja... :)

Tänker du dig E32 eller E38?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

22
hågge
518i-92
740ia-97
Hej! Tack för dina tips.
Jag är ute efter en E38 96-99 tror jag

Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
V12, utan minsta tvekan! Jag har ägt och kört bägge varianterna och upplever att skillnaden är stor. Eftersom jag åker tjänstebil till vardags behöver jag dock inte beakta de kostnadsskillnader som kan uppstå i särskild hög grad. Min BMW står mesta tiden stilla i garaget.

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
snackar vi E38 är de bara 750 som gäller, underbar bil, problemfri och för motortypen ganska snål..

BMW CS #5139
enbmwalltidbmw
Hej!

Haft ca 5-6st av båda bilarna och tycker att v12 är roligast att äga men blir alltid lite nervösare när man äger v12 och servar den därför oftare än 740 men har man råd så tycker jag man ska satsa på 12,an men för min del blir de nog en 740 nästa gång men säkerligen en 12, därefter.

Mvh
Håller med J.L,

Gällande E38 så är 750i det självklara valet. Gällande E32 så föredrar jag faktiskt 740i.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Gu
115
GunnarG
530i -19
Jag gick också och tvekade mellan 740 och 750 i höstas. Det blev 740 till sist, men hade lika gärna kunnat bli 750 om "rätt" bil dykt upp. Jag skulle råda dig att inte fixera dig vid motortypen. Kolla på både 740 och 750 tills du hittar ett exemplar som känns rätt (utrustning, skick, pris etc).

Jag tror att 740:n är ett mer praktiskt/ekonomiskt val (allt är ju relativt här i världen). Sedan är det upp till dig om du står ut med att varje gång du trycker ned gaspedalen undra hur det hade känts med fyra cylindrar till. :-)
22
hågge
518i-92
740ia-97
Tack för era svar sitter här och tar en öl och läser ,kul att man blivit medlem för ni alla verkar kunna hur mycket som helst.
Jag har ev.en 750-99 på gång 13.880mil pris 109.000:- har provkört den på kvällen så va jag kunde se så den fin ut men har ej sett den i dagsljus,tycker själv att milen är lite för lågt ansett till priset men va vet jag kanske kan det vara något

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
hågge, beställ utdrag över garantirep hos BMW, ger ofta en bra indikation om miltalet kan stämma.

Det är svårt att sälja stora tunga bilar med gårdagens utseende vilket gör att bilarna sjunker som stenar i värde, prutläge helt enkelt. Sanslöst mycket bil för pengarna!
22
hågge
518i-92
740ia-97
Tack Jaken har redan gjort en sån förfrågan får troligt svaret nästa vecka från Tyskland tror jag,men det var en annan konstig grej när jag tittade i serviceboken på ett servicetillfälle uppgav dom 2 st olika miltal är det möjligt eller är det troligt tokskruvat?

Gu
115
GunnarG
530i -19
Låter märkligt med olika miltal...hur mycket skilde det? Garantirep-utdraget blir intressant läsning.

Sedan bör du _definitivt_ få bilen genomgången av en fackman innan du slår till, för att minska risken för dyra överraskningar. Jag föreslår Motormännens testcenter eller Per Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge.
Scheckheft
Hej
750 årsmodell 99, magiska 13000 mil för 109tkr. Plingeling, det är inte bara en varningsklocka som ringer. Läs begagnatguiden:

Mvh
Scheckheft
Scheckheft
och länken
Länk

Mvh
Scheckheft
22
hågge
518i-92
740ia-97
Hej GunnarG .
Tack för tipsen och det skilde ca.4000 mil på dom 2 miltalen.
Hej Schekheft jodå varningsklockan ringer men tänk om ,det kanske är värt
att lägga en slant på att köra en biltest eller? men jag håller med dig lite konstigt är det.
Tack hälsningar Hågge

Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
helt klart 740 inget snack om de. V12 bara massa onödigt skräp

M5 THE REAL POWER
740IA ALPINA POWER FUNKAR ME
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
m5 micke du verkar ha koll

BMW CS #5139
Gu
115
GunnarG
530i -19
hågge: Biltest är så gott som obligatoriskt, som jag ser det...personligen skulle jag iallafall aldrig köpa en E38 (eller någon bil överhuvudtaget vars prislapp har mer än fyra siffror) utan att lämna in den på ett test först. Inte ens om jag köpte den av mamma. ;)

Eftersom det finns oklarheter kring miltalet tycker jag att du har extra goda skäl att göra ett test. Det kostar i värsta fall 1-2 tkr beroende på vart du går, och det är en ytterst billig försäkring jämfört med vad det kostar att reparera upp en problembil. Dessutom brukar man kunna pruta en slant extra, eftersom testet i princip alltid visar på någon/några defekter som man själv inte lagt märke till.

Är det en privatperson som säljer? Import antar jag, hur länge har den varit i Sverige? Har du kollat tidigare ägare med Vägverket?
randrup
E38 750 är en höjdare, E32 750 hade jag nog inte vågat mig på.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
hågge>>Visserligen en Veåtta Länk

mvh
22
hågge
518i-92
740ia-97
Hej GunnarG.Bilen har gått ca15 månader i Sverige privatimport från Tyskland jag har kollat upp med vägverket samt en verkstad i stockholm som gjorde senaste sevicen bla.kylaren utbytt så allt det verkar vara ok so far.
Tack Dutta för tipset ser inte så tokigt ut ska kolla lite mer
MVH
Hågge

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.