AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.615

Godkänner SBP Spacers?

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Har köpt en uppsättning BBS RS II. Det är ruskigt tajt mellan fälg/däck och mina coilovers. funderar på att sätta spacers men är detta godkänt av SBP?? Om inte får jag smala av fälgarna fram till 8" istället för nuvarande 8,5"

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Jag har spacers på bakhjulen (sommar), och jag har besiktigat utan problem...peppar, peppar...ta i trä... :)

/ Mvh Joakim

Länk
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Har spacers till mina framfäljar 2,5 mm.Det har gått igenom bes i 5 år.Vet dock ej hurvida det är godkännt av SBP.Kanske Jesperado kan ge oss ett svar på det.

hjorten
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att spårvidden håller sig inom toleranserna (max orginal+15mm) så är det inga problem att besikta med spacers.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Spacers kan vara ett bra sätt att få ET/inpress och/eller spårvidd att bli laglig eller passande osv.
Man kan åtgjärda felaktig styrradie/scrub om man hittar bra fälgar med fel ET.

/Anton
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

:D Då behöver man inte vara rädd ifortsättningen heller.Tack för svaret Jeppe.

hjorten
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ok skönt att höra! tack för alla snabba svar!

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hmmm....

Är det verkligen så att det är ok, bara spårvidden är den rätta? Det känns faktiskt inte alls logiskt.

Utan att veta säkert, men nästan i alla fall, så påstår jag att spacers inte är tillåtna oavsett vad spårvidden hamnar på. Det enda som kan vara godkänd i min värld. är om det är godkända spacers från billtillverkaren, eller att de godkänner upp till en viss tjocklek.

Rätta mig om jag har fel.

Om sen SBP inte upptäcker dem eller är snälla ändå, det är en annan sak det.

Dr Tinnitus

Dr T: Jesperado är besiktningstekniker...

/ Mvh Joakim

Länk
Tinnitus: Du blir rättad.
Följande är inte direkt riktat mot tid utan lite allmänt tänkande som slog mig.

Man måste vid användande av spacers se till att man har korrekt instyrning mot nav samt fälg. Detta är mycket viktigt!! Om det inte styr ordentligt mot navets centrum så riskerar man att belasta skruvarna felaktigt vilket inom kort kommer resultera i avklippta hjulskruvar..
Dessa universalspacers är i mitt tycke helt förkastliga, inget att tänka på med andra ord.
Fälgen sitter med skruvförbandet, friktion osv, men om man tex genom vibrationer osv drabbas av lösa hjulskruvar så ska navet finnas som stöd, inte hjulskruvarna.

Man måste också komma ihåg att använda längre hjulskruvar för att kompensera för spacern. Det är även mycket viktigt att se till att få en god kvalitet på skruvarna, jag har märkt att det säljs en hel del halvdan skruv hos gummigubbar osv.

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.