AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.163

Vevhusventilation och oljesprut!

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Hejz,

Jag ställer frågan för en kollegas skull som har en 525 -01.

I helgen fick han problem med att det började ryka kraftigt under motorhuven. Han öppnade och såg bara olja som sprutade ut på grenrör och resten av motorrummet.
Bilen är nu lämnad till BMW som upptäckt att vevhusventilationens ventil var igensatt. han väntar nu på att de ska få hem nya ventiler!
Men, borde inte denna funktionen vara något man kontrollerar rutinmässigt och rengör om behov uppstår vid t ex oljeservice mm? Det står ju inte att man själv ska kontrollera detta i instruktionsboken!?
Jag menar på att BMW skulle stå för detta då ventilen uppenbart har en tendens till att sätta igen. Tilläggas ska att det varit kallt en längre tid, om nu det kan ha förvärrat saken!?
Borde det inte vara goodwill från BMWs sida? Är det någon annan som råkat ut för detta samt kanke också fått det fixat utan kostnad?

Mvh/Mike

Ab
20
Absinthe
525i -95
Många nya bilar har problem med att vevhusventilationen fryser. Som i värsta fall leder till att bilen skär. Vet många som blivit stående pga av det. Verkar inte spela någon roll vad det är för märke heller.
Länk

Min gick ändå att köra helt normalt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.