AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.086

Yes äntligen har man den igenom SBP

Var på efterkontroll idag för andra gången med 530 IA nu gick den utan problem igenom med avgasvärdena

co,0,0
co 2500. 0.0
Lamba 1.01
Hc 0.05
det är väl inte tokiga värden alls nu känner man sig rätt nöjd det enda jag behöver nu är väl att lätta på gasfoten blir så dyrt med soppa annars

tänker på firman jag hade den inne hos först som bara sa när jag hade hämtat den det är kattarna men jag sa lamda värdet är ju tokigt bla bla sa dom det är kattarna så dem åker man ju inte mera till

Bimmer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är i princip perfekta värden det där.
Vad har du gjort med den?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag har haft likvärdiga värden. Bra vård är medicinen, inget trix o troll. Länk

Länk

notera precis efter hemtagning från tyskland, högre HC, Länk

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
ar
44
aran
740ia-93
Fråga till jesperado,om lamda värdet är på 1,03 är det ett tecken på att lamdasonden ska bytas el kan det ha andra orsaker?
Peter
Hej Jesperado jag bytte lamdorna var i Kramfors på Sundströms kopplade upp den mot DIS det visade sig på att bägge var trasig bytte luftfilter olja + filter stift hade även problem med termostaten tidigare så den är också bytt

1,03 i lamda då går den väl lite för magert kan det vara att den tar tjyvluft innan lamdorna eller?? man är inte så insatt i det där tyvärr

Bimmer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FD-Ormen: Sådana värden har de flesta bilar av årsmodell 1989 eller senare, jag undrade mest vad han gjort för att lösa problemet med för höga avgasvärden.

1.03 är ett godkänt Lambdavärde som man inte kan dra några speciella slutsatser utifrån.
Lambdavärdet man mäter vid en kontrollbesiktning är ett uträknat värde baserat på samtliga värden i fyrgasmätningen, den ger alltså i princip inget besked om blandningsförhållandet. Vill man ha ett blandningsförhållande är syrehalten mer användbar.

Ett felaktigt Lambdavärde beror vanligtvis på avgasläckage, och då efter Lambdasonden. En dålig Lambdasond eller avgasläckage före Lambdasonden brukar resultera i att Koloxidhalten och Kolvätehalten blir för hög, och därmed också Lambdavärdet...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ar
44
aran
740ia-93
Ok alla mina värden ligger på gränsvärdena,ska kolla avgassystemet,kan ju läcka lite hade det nere för stödlagerbyte för ett år sen.
Jo men man blev lite less innan man hittade problemet .. för jag hade ingen lust att tanka etanol eller nått sånt för då hade jau problemet kvarstått visst kan man det så man får lite tid på sig att felsöka men denna gång körde jag bara in och kopplade upp den .. pang så fick man felkällan bytte kollade och då var det ok med värdena .. men första besiktningen var inget skoj för då hade jag

co 3.1 högt
co 2500 1,9 högt
hc 300 högt
lamda 0.94

första efterkontrollen efter termostatbytet
co 1.0
co 2500 0.9
hc 185
lamda0.95

och nu sista svängen efter lamda bytet så är det ju perfekta värden ja man blir vääldigt nöjd nu kan man sova utan att tänka på vad det kan vara

Bimmer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.