AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.526

Xenon strålkastare

Ska precis bekräfta min beställning på en X3 men blev lite konfunderad angående Xenon strålkastare. Nu har jag inte beställt det, vad får jag för strålkastare då, gamla "tråkiga" med gult ljus eller?

Vad tycker ni är det värt kostnaden för Xenon eller inte?

Går det att eftermontera Xenon till een rimlig kostnad?
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Kan inte så mycket om X3 men här är mina allmänna reflektioner.
Den dagen du ska sälja bilen så är det nog många som föredrar xenonljus så du kanske har igen en del av kostnaden där.
Huruvida det går att eftermontera xenon vet jag att det kostade "apa" att göra det på E39. Man måste ha automatisk nivåreglering på strålkastarna för att bilprovningen ska godkänna dom.
Om jag kommer ihåg rätt så låg priset på någonstans runt 15.000 kr på bmw till en E39. Detta var några år sedan så det är möjligt att priset har sjunkit till en mer rimlig nivå nu.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Om du köper en ny 06:a lär det ju vara xenon på den som standard. Eller rättare sagt, det är det!
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Om man ska gå efter vad som står på BMW:s hemsida så är det inte standard med xenon på X3
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
xenon kstar 7000 extra. annars blir det bara halogen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,köper man ny bil så skulle jag iaf beställa Xenon,tycker de bilar som har Xenon ljus på iaf halvljuset har en betydligt ljusare värld att kika på i mörkret :)

Mvh Janne.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Va, stämmer det verkligen??? På en gammal bil som E39 var det ju standard sedan 2001! Ber om ursäkt för vilseledande info, men detta var jag "bergsäker" på.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Jag tror att du kommer att ångra dig om du inte tar xenon. "Alla" vill ha xenon så du kommer att få svårare den dagen du skall sälja, + att du inte kommer att få lika mycket för bilen.
Att eftermontera är dyrare, jobbigare och riskerar att inte bli lika bra.
Sen är ju xenon helt överlägset och något du kommer glädjas av varje gång du mörkerkör.

Om jag skulle köpa en ny bil skulle jag stoppa in så mycket extrautrustning som plånboken tillåter. Dels för att det är roligt med "en BMW med extra allt", men också för att hålla uppe andrahandsvärdet. En budget-begagnad bil är svårsåld.
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Jag beställde med Xenon när jag beställde 120:n. Nu efterår så kommer jag aldrig mer äga en bil UTAN. Det är helt suveränt. Du får en helt annan och bättre ljusbild. Visst är det bra när man ska sälja bilen rent värdemässigt , men det viktigaste är att du , under tiden du äger bilen, får uppleva nattmörkret med helt "andra" ögon. Beställ Xenon för DIN egen skull....Absolut värt pengarna.

Mvh DAvid
Fan grabbar (och tjejer?). Nu börjar jag ju känna att jag måste ha xenon, tur att jag får höra det nu och inte när det var försent. :)

Synd bara att det kostar 7000 extra, det är lite snikigt tycker jag att det inte är inkluderat.

Ingen som tycke att det är slöseri med pengar?
Nej.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
tvkungen: Ja, det är faktiskt lite snikigt. Man tycker ju att en "lyxbil" som BMW borde ha xenon som standard... Har du fått en bra rabatt ? Annars kan du kanske försöka förhandla till dig det. Eller åtminstone ett bra pris på det.
An
291
Antiloop
E38 728iA
Körde min gamla skördetröska hem från jobbet precis. Gamla hederliga H4-lampor. Blev på motorvägen omkörd av en sprillans ny 3-serie touring med xenon. Satt där bakom ratten och förundrades av hur OERHÖRT mkt bättre ljus han hade... Säger väl det mesta när du redan pumpat in så mkt pengar på extrautrustning.
HAHA wendtan: kort och koncist svar, jag börjar misstänka att jag blir tvungen att lägga 7000 till på att få xenon då.

FullFartFram: Helt ok tycker jag, strax över tio procent på totalen (inkl rabatt på paket etc) vilket jag var nöjd över. Men nånting kan jag säkert förhandla fram om jag lägge till dem. Jag ska prova och se vad säljaren säger.

Antiloop: Ja det var ett väldigt bra exempel, gör nog att jag måste ta det trots allt. Tack för liknelsen!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Du kommer att ångra dig om du inte väljer xenon.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har haft Xenon på de senaste bilarna och jag vill nog instämma i kören.
Det är ett MÅSTE. Ljusbilden är så pass mycket bättre jämfört med traditionella lysen att Xenon att det är värt de pengarna o lite till både för dig och andrahandsvärdet.
Finns mycket annat man kan avstå från.

Lite märkligt är att man inte lagt in Xenon i något av paketen som man brukar göra för de andra modellerna.
Coolt. Tack allihop, då blir det Xenon! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.