|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur kan man smidigt kolla om milen stämmer utan att ringa runt till tyska verkstäder? Nu är det ett halvår sen jag köpte min bil och jag mistänker inte att bilen är mätarfifflad men skulle vara kul att få det bekräftat. Tänkte om man kunde ring bmw så dom kollar servicar i datorn eller liknande? mvh Marcus | |
|
Det fixar de på BMW genom att koppla in datorn till "hjärtat" på bilen, tar bara några minuter.Du måste dock lämna in bilen för att få det kollat. |
|
| OK men vad liger det i pris då? Är inte så sugen på att läömna in bilen får bli frammåt sommaren då den är avställd nu | |
|
Det är tyvärr inte riktigt så enkelt. Om det har varit en seriös fifflare i farten så kan inte ens bmw garantera milen. För att vara säker på att bilen inte är skruvad måste man tyvärr ringa runt och leta upplysningar. Exempelvis kolla om bilen har varit inne på någon garantiåtgärd i tyskland och stämma av mil och datum med serviceboken. Eller som "m-b" skrev, ringa till verkstäderna som står i serviceboken och stämma av. |
|
|
salamis förslag avslöjar bara en riktig amatör, tyvärr... LexComs kommer troligtvis ge mycket mer info om miltalet. Som sagt, beställ utdrag över garantirep på bilen. Sedan kan du ringa och verifiera stämplar från serviceboken... |
|
|
Utdrag ur garantirep brukar kosta ca. 250:-, en avläsning med DIS'en kostar 3-400:- Freude am fahren |
|
| har du vägarna förbi Göteborg så kan jag hjälpa dig så får du svar på om den är "justerad" eller inte även om det är en "seriös justerare" som gjort det. | |
|
Verkar som om även jag borde kolla min bil då. Hade hört att justerarna inte kom åt huvuddatorn utan bara den synliga mätarställningen. Min bil är bara kollad på BMW i Sverige, men då kan jag alltså inte vara säker... |
|
|
Det ju därfor som fifflarna som säljer mätarskruvade E39 i mängder på Blocket skriver "KONTROLLERADE MIL PÅ BMW...". Den okunnige köparen tycker det verkar som ett tryggt köp med ett intyg från en BMW-verkstad och bryr sig ofta inte om att kontrollera något mer av bilens histora. Som skrives ovan: - Beställ garantiutdrag och jämför med servicebokens datum och miltal - Ring till en eller flera verkstäder för att kolla att bilen varit där och vid vilket miltal. - Har man möjlighet att spåra fd ägare av bilen i Tyskland så skadar det inte att ringa denne. ___ //Ulf |
|
| synd man inte kan tyska | |
|
hmm, borde man inte kunna ta kontakt med TüV eller KBA och checka med dem, inte hundra på att det går, men miltalen skrivs ju ner där nere också under en kontroll, det borde ju ligga kvar i nån databas... |
|
|
JA skulle inte brytt mig i att kolla det efter ett halvår sådant skall man kolla på en gång gärna innan man köper den .. för om du skulle upptäcka fiffel så är det inget skoj.. jag går mer på hur oljan ser ut om den missfärgar den fort så kanske den inte gått så snällt hur den går om den känns robust och stadig vet inte om det är fel att tänka så men.. Nåja det finns många olika aspekter på sånt Bimmer |
|
|
Hej hopp. Jag beställde ett garanti/serviceutdrag från Bmw group i Solna (Stockholm). Kostnad: 500 sek. Jag tyckte det var på gränsen till svinigt mycket pengar men jag beslutade mig att det var värt det. Tilläggas ska att jag inte misstänker att min bil är fifflad då jag har bra historik på vem som brukade bilen i Tyskland. Men det skulle vara skönt att ha alla papper i ordning den dag man (strängt kanske:) säljer bilen. Efter ett par dag fick jag en utskrift där det stod att "inga uppgifter finns". Hur skall jag tolka detta på bästa sätt? Okej, bilen kanske aldrig har fått ngn tex. dörr, motorhuv bytt på garanti men borde inte den fria servicen man har när bilen är ny finnas i deras databas? Kan tilläggas att bilen såldes av en Bmw-återförsäljare i Tyskland som leasingbil till ett företag som sedan bytte in den hos samma återförsäljare till en nyare E60. Sedan plockade jag hem den :) Hur skall jag kunna få uppgifter på servicar utförda i Tyskland som jag sen kan jämföra med serviceboken? Vh/Kermit. |
|
|
jag har aldrig ens brytt mig om mätarställning på nåt jag köpt, kollar skicket i övrigt och hur bilen känns och låter, det har räckt bra för mig i alla fall, och jag har hunnit ha många bilar. /Stefan F |
|
|
Jo precis ganska onödigt nu ett halvår efter. Men skulle vart en kul grej om det va smidigt men mistänkte att dom duktiga fifflarna kan gå förbi bmws koll. Jag kollar oxå mycket på skicket och helheten. min käns mycke robust och ingen av sittplatserna är onormalt slitna de e lite skavt på förarstolen men det är en 96:a som haft 2 robusta ägare i sverige. Antijustering. Inga planr på det som det ser ut nu men eventuelt kanske man ska ner och handla något till bilen. Hur gör du den kollen ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.