|
|
|
|---|---|
|
Önskemål om erfarenheter av "eftermarknadsstötdämpare" till en 523i-97 som helst är bättre än de originalmonterade stötisarna. OBS! Vill ej ha någon kombination med sänkta fjädrar....Skall vara originalhöjd. Någon med erfarenhet av t.ex Bilstein på denna bil? Mvh Janne. | |
| Jag eller rättare sagt verkstaden monterade Sachs super på min 523iat och det blev kanon bra.Tror dom köptes från Motor Nord. | |
|
Jahapp...Snabba ryck blev det :) Beställde från Motor Nord,enbart fram, Sachs(1510kr/st+frakt)....Vi får väl se hur dessa är,men antagligen bra ty mängder av biltillverkare använder ju Sachs som standard. Nu tänkte jag väl egentligen köpa "något bättre" dämpare,men farsan(som i detta fall står för "pluringarna") tyckte att Sachs skulle bli alldeles utmärkt på hans bil :) Tack för tipset. Mvh Janne. |
|
|
Sachs = samma som BMW själva monterar på i prinvip alla bilar från fabrik. Med andra ord extremt bra grejor. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Kalle>>>Vet egentligen också det :) Men tänkte att "gubben" skulle gå med på lite "special",t.ex Bilstein eller(om det skulle finnas) Koni och till råga på allt kanske ställbara dessutom ;)...eller liknande superdämpare,men visst duger Sachs bra.. Eventuellt så blir det kanske JAG som "måste" köpa bilen när/om han byter och då vore det ju "kul" om han investerade i lite avancerade grejor var väl en liten baktanke också :) Mvh Janne. |
|
|
Ok,kanske någon vill läsa om fortsättningen :) Monterades nu i veckan och det blev som han sa "ingen skillnad" mot innan bytet,dvs det blev ingen "förbättring" i vägegenskaperna :) Varför han ville byta var att den ena fram dämparen läckte en smula olja pga att gummibälgen som sitter som damm/grus skydd till kolvstången hade trasats sönder och "smuts" hade skadat kolvstången en smula o gjort att tätningen tagit skada, och han ville inte ha någon anmärkning på besiktningen :) Bilen har nu rullat ca 14000mil. Tydligen så var dämparen inte helt slut på olja,och den "gungningshämmande funktionen" på dämparen hade ej hunnit bli märkbart sämre iaf.. Jaja...Bytt i "rätt tid" blev det hur som helst. Mvh Janne. |
|
|
Bra att din far bytte i rätt tid, Janne! I bästa fall har han sparat sig ett byte av bromsskivor på köpet :-) Slutkörda stötdämpare på E39 tenderar att påskynda bromsskivornas slitage och leda till skevhet och vibrationer! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jo...Skivorna+bromsklossarna såg ut "som nya". Han använder knappt bromsarna :) Men som sagt så var det bra att han bytte nu så att fler framvagnsdelar inte skulle blivit tvugna att bytas ut i förtid.. Mvh Janne. |
|
| Tänkte föreslå att köpa original dämpare. Det blev väl nästan så? | |
|
Sachs/Boge = BMW Original Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Ja...BMW ville ju ha 2160kr/st för dämparna vilket jag tyckte var lite dyrt...Så jag "letade fram" dessa Sachs dämpare från Motor Nord istället :) Mvh Janne. |
|
|
Köpte bilstein på motornord för 1050:- höstas, jag är mkt nöjd ned dem! På BMW såldes "orginal" för det dubbla, sachs-dämpare för en bra bit över 2 lax men på motornord 1190:- Dvs, inga problem o veta var man helst går o handlar! Bearclaw |
|
|
Köpte Bilstein till min e39, väghållningen blev avsevärt bättre. BMW CS #5206 |
|
|
Sachs säljs även av Autoexperten med flera. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Bearclaw>>>Till vilken bil fick du det priset på dämpare? Knappast till en E39:a iaf :) Till E34:an kan man nog hitta stötisar "runt tusenlappen" som håller tillräcklig kvalité. Bilstein till E39:an skulle bli "ett par hundra" dyrare/st än vad jag fick loss dessa Sachs för hos Motor Nord..Farsan var inte heller intresserad av Bilstein när jag kollade upp priserna :)Synd ;) Tror nog ändå att det är svårt att få billigare och bättre stötdämpare än hos Motor Nord till E39:an iaf..Med viss reservation då. Mvh Janne. |
|
|
Hej, hur mycket jobb är det att byta dämpare runt om? RS |
|
|
Hej "infiniteslim">>>Kolla i "sök inläggsfunktionen" där det säkert finns utförlig beskrivning angående stötdämparbyte runt om på en E39:a.. På frågan "om det är mycket jobb" så visst är det "lite jobbigt",men allt är ju relativt.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.