AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.415

Vilka stötdämpare ska man satsa på till en 523i E39:a?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Önskemål om erfarenheter av "eftermarknadsstötdämpare" till en 523i-97 som helst är bättre än de originalmonterade stötisarna.

OBS! Vill ej ha någon kombination med sänkta fjädrar....Skall vara originalhöjd.

Någon med erfarenhet av t.ex Bilstein på denna bil?

Mvh Janne.
Jag eller rättare sagt verkstaden monterade Sachs super på min 523iat och det blev kanon bra.Tror dom köptes från Motor Nord.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jahapp...Snabba ryck blev det :)
Beställde från Motor Nord,enbart fram, Sachs(1510kr/st+frakt)....Vi får väl se hur dessa är,men antagligen bra ty mängder av biltillverkare använder ju Sachs som standard.
Nu tänkte jag väl egentligen köpa "något bättre" dämpare,men farsan(som i detta fall står för "pluringarna") tyckte att Sachs skulle bli alldeles utmärkt på hans bil :)

Tack för tipset.

Mvh Janne.
Sachs = samma som BMW själva monterar på i prinvip alla bilar från fabrik. Med andra ord extremt bra grejor.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kalle>>>Vet egentligen också det :)

Men tänkte att "gubben" skulle gå med på lite "special",t.ex Bilstein eller(om det skulle finnas) Koni och till råga på allt kanske ställbara dessutom ;)...eller liknande superdämpare,men visst duger Sachs bra..

Eventuellt så blir det kanske JAG som "måste" köpa bilen när/om han byter och då vore det ju "kul" om han investerade i lite avancerade grejor var väl en liten baktanke också :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,kanske någon vill läsa om fortsättningen :)

Monterades nu i veckan och det blev som han sa "ingen skillnad" mot innan bytet,dvs det blev ingen "förbättring" i vägegenskaperna :)

Varför han ville byta var att den ena fram dämparen läckte en smula olja pga att gummibälgen som sitter som damm/grus skydd till kolvstången hade trasats sönder och "smuts" hade skadat kolvstången en smula o gjort att tätningen tagit skada, och han ville inte ha någon anmärkning på besiktningen :)

Bilen har nu rullat ca 14000mil.

Tydligen så var dämparen inte helt slut på olja,och den "gungningshämmande funktionen" på dämparen hade ej hunnit bli märkbart sämre iaf..

Jaja...Bytt i "rätt tid" blev det hur som helst.

Mvh Janne.
Bra att din far bytte i rätt tid, Janne! I bästa fall har han sparat sig ett byte av bromsskivor på köpet :-)

Slutkörda stötdämpare på E39 tenderar att påskynda bromsskivornas slitage och leda till skevhet och vibrationer!

Mvh,
Kalle
___
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...Skivorna+bromsklossarna såg ut "som nya".
Han använder knappt bromsarna :)

Men som sagt så var det bra att han bytte nu så att fler framvagnsdelar inte skulle blivit tvugna att bytas ut i förtid..

Mvh Janne.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Tänkte föreslå att köpa original dämpare. Det blev väl nästan så?
Sachs/Boge = BMW Original

Mvh,
Kalle
___
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...BMW ville ju ha 2160kr/st för dämparna vilket jag tyckte var lite dyrt...Så jag "letade fram" dessa Sachs dämpare från Motor Nord istället :)

Mvh Janne.
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
Köpte bilstein på motornord för 1050:- höstas, jag är mkt nöjd ned dem! På BMW såldes "orginal" för det dubbla, sachs-dämpare för en bra bit över 2 lax men på motornord 1190:- Dvs, inga problem o veta var man helst går o handlar!

Bearclaw
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Köpte Bilstein till min e39, väghållningen blev avsevärt bättre.

BMW CS #5206
Sachs säljs även av Autoexperten med flera.

Mvh,
Kalle
___
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bearclaw>>>Till vilken bil fick du det priset på dämpare?
Knappast till en E39:a iaf :)
Till E34:an kan man nog hitta stötisar "runt tusenlappen" som håller tillräcklig kvalité.

Bilstein till E39:an skulle bli "ett par hundra" dyrare/st än vad jag fick loss dessa Sachs för hos Motor Nord..Farsan var inte heller intresserad av Bilstein när jag kollade upp priserna :)Synd ;)

Tror nog ändå att det är svårt att få billigare och bättre stötdämpare än hos Motor Nord till E39:an iaf..Med viss reservation då.

Mvh Janne.

in
34
infiniteslim
525 tdsa touring
Hej, hur mycket jobb är det att byta dämpare runt om?
RS

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej "infiniteslim">>>Kolla i "sök inläggsfunktionen" där det säkert finns utförlig beskrivning angående stötdämparbyte runt om på en E39:a..

På frågan "om det är mycket jobb" så visst är det "lite jobbigt",men allt är ju relativt..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.