AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.204

E34: Surrande ljud från höger framlykta

FredricF
hej!
Jag har fått ett surrande eller möjligen högfrekvent klickande ljud från nånstans bakom höger framlykta på min E34 540AT.
Ljudet finns där så fort man slår på ljuset (parkeringsljus eller mer) och oberoende av tändningens läge eller om motorn är igång eller så. Låter typ som en liten elektrisk pump eller kanske ett relä som drar och släpper ca 10ggr i sekunden.
Jag har inte lyckats lokalisera ljudet genom att titta uppifrån och det är lite för blött för att ligga under bilen så jag undrar om nån vet vad det kan vara?

Det ser ut som om nån del av ACn sitter där fast den borde inte vara på när tändningen är av och motorn står stilla (den är f.ö. inte alls på så här års). Kan också vara en del av servostyrningen men den borde dels sitta på andra sidan och dels också vara av när tändningen är av. Och i inget av dessa fall borde det ha med ljuset att göra.
Annars finns inte mycket där. Luftburken kan nog inte låta och spolarmotorerna uppför sig normalt. Kanske kan det vara generatorn men den visar inga tecken på felfunktion och borde inte påverkas av ljuset när motorn står stilla....
Jag har helt enkelt slut på ideer. Man skulle kunna tänka sig nåt ljusrelä men både hel och halvljus fungerar som det ska. Samma sak mer blinkersen och det reläet sitter ju dessutom i motsatta hörnet på motorrummet.

/Fredric

Jag kör hellre en japansk motorcyckel än äter en burk mask.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag skulle tippa på ställmotorn för halvljusjusteringen? Nr 21: Länk
Vad händer om du ändrar på reglaget i kupén?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
rsarits
Det är definitivt motorn till höjdjusteringen av ljuset, jag har samma problem på min 530, det enklaste är att koppla ur kabeln, den går att komma åt. Den sitter nedanför hel och halvljus anslutningarna, på min bil riktad åt sidan.
FredricF
Ahhh... naturligtvis är det motorn för ljusreglerningen. Självklart. Tänkte inte på det ;-).

Jag skall kolla i morgon om man kan få nåt att hända om man petar på reglaget. Tack för tipset.

Jag har inom parentes undrat lite över den där motorregleringen och vad den skall vara bra för. Jag har nämligen för mig att bakre stötdämparna skall vara självjusterande och då borde inte halvljuset behöva justeras.

/Fredric

Jag kör hellre en japansk motorcyckel än äter en burk mask.
FredricF
Det var mycket riktigt ljusregleringen.
Tack för hjälpen.

/Fredric
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.