|
|
|
|---|---|
|
En bekant är i bilköpartankar och fräscha 525:or men med den äldre motorn (m20 12v) hittar vi i närområdet. Min vän är mkt skeptiskt till det faktum att de är den äldre motorn. Hur känsliga är dom egentligen? vad är det som sliter ut kammen till exempel? Kan man få kammen att hålla och hur? Tål kammen kortkörningar? Och det där med topplocksbultar? Finns det problemet kvar på e34:an? Spricker topparna även om man inte varmkör motorn? Tacksam för savr :) | |
|
M20 är en slitstark motor,får den bara rätt service håller den hur bra som helst. Så vanligt är de inte att kammen slits ut,har haft 2 stycken M20 och har inte behövt byta kam i nån av dom. Ser du till att ha fräsch olja i hela tiden och inte tokvarvar innan den blir varm så håller de bra. Sen beror de ju på tidigare hur tidigare ägare har skött de. De här med topplocksbultarna känner i alla fall inte jag till nå speciellt om.. |
|
|
Haas har sagt allt vettigt. Finns dock några saker till att tänka. Bl.a. alltid rätt ventiljustring, rent kylsystem (går att spola rent) med fräsch vattenpump. Jag har harvat med 2 M20, en B20 och en B25. B25:an var bäst! inga krångel, jag fattar inte hur folk lyckas köra ner sina kammar. Och jag kör inte mesigt! Båda mina hade gått över 20k mil med originalkam, inga missljud. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Är du säker på att din vän inte blandar ihop M20 med M30 motorn (som har problem med slitna kamaxlar)? topplocksbultar ska inte hindra en från köp tycker jag. Nya bultar kostar 335 kr hos BMW och det tar ca 1 - 2 h att byta beroende på hur van man är... mer info finns under begagnat-guiden. ___ Vagnparken: Länk |
|
| det här med topplocksbultar kan man kolla genom att titta ner innanför ventilkåpan,original bult har en sorts skalle,utbytt har en annan sorts,vet ej vilken som är vilken tyvärr!precis som många andra bmw är där problem med kammen(inget att sticka under stolen med) men vad man kan göra är att leta reda på en så välskött bil som möjligt,gärna med servicebok om det nu går på en så gammal bil, det bästa med den nya motorn är att kammarna håller lika bra som i en volvo 240 uniefär.lyft gärna på ventilkåpan och kolla kammen om du är osäker på skicket! och byt gärna oljeröret när ni har köpt en bil, kör sen snällt ett par mil innan bilen blivit varm, kör sen som fan och byt kamremmen med, så skall det inte vara några problem!!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.