|
|
|
|---|---|
|
Hej Sista gangen jeg skiftede olja köpte jeg 2 styck 4liters castrol 10-60 tsw och har nu 2 liter tilbåka, men skal skifta olja igen, men jeg kan nu kun köpa castrol rs 10-60, Jeg fundere om jeg kan blanda tws och rs??? Är det bara namnet som har ändret eller ochså oljen?? | |
| Edge, skulle ja tro e bra o likvärdig tws | |
|
som jag förstått det så är RS den äldre 10-60 oljan av de två. Men det har kommit en ny 10-60 olja från castrol med namn edge och håller högre klassning än både RS och TWS. Hur som helst så kan du utan vidare använda alla tre oljor till din m3a då de håller högre klassning än det som fanns då din bil tillverkades. Och det går bra att blanda RS med TWS utan problem. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När Castrol ville utveckla den gamla formula RS oljan så fick den namnet TWS. Så TWS är den fd Formula RS oljan. Castrol ville behålla det väl inarbetade namnet på den nyutvecklade RS oljan. TWS är BMW godkänd RS är inte det. Vad som skiljer dom å vet jag inte, borde vara blandbara utan problem men inget jag går i god för, kolla med Castrol om det är OK ///MVH Hasso Länk |
| ja, blanda du utan oro, oljorna har samma klassning och i huvudsak samma tillsatser | |
|
TWS har tydligen högre "slitstyrka", den är mer skjuv-stabil? Den klarar högre temperaturer bättre då den ska ha mindre VI-improver (mindre viskocitetsbreddande tillsatser). Johan B, hjälp! =) |
|
|
Någon som har provat edge (eller test av fackpress liknande)? /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
BMW verkstaden där jag precis gjorde en inspektion 2 lade i en Castrol 0W-30 (tror det var det i alla fall) i min M3:a. Jag frågade lite försiktigt om det verkligen skulle vara den oljan till min bil, eftersom jag tidigare kört på RS eller TWS enligt inrådan från detta forum. Och svaret jag fick var att den fungerar jättebra till min bil och att den dessutom passar bättre nu när det är vinter. Det lät på dem som att de brukar stoppa i den i M3:or. Jag köpte det svaret då det verkar stämma rätt bra, men vad tror NI om detta??? Den största märkbara skillnaden med 0W-30 oljan är att kamkedjan alt. vanosväxellådan väsnas betydligt mer med den än med TWS:en. En uppenbar skillnad till som jag har märkt är att motorn känns betydligt mindre hindrad och går lättare med 0W-30 oljan än med TWS:en. mvh/Flisan |
|
|
Flisan, den förändring du upplever visar tydligt på skillnaderna i oljorna. SLX är bättre på vintern eftersom den är tunnare och har bättre smörjegenskaper i kyla! TWS är känd för att ha en mycket bra oljefilstyrka samt är tjockare = mindre missljud, lägre oljeförbrukning. När M3 É36 kom så var BMW´s rekommendation Castrol SLX 0w30, denna rekommendation har senare ändrats till Castrol TWS 10w60, kanske har den ändrade rekommendationen att göra med att motorerna generellt blivit äldre o fått slitage, vilket gör att en tjockare olja är att föredra. Detta sista var bara en gissning från min sida. Förmodligen kommer du att få en något ökad oljeförbrukning än tidigare, dock inget att oroa sig över, bara ett tecken på att din motor inte är ny längre. |
|
|
Viktor, Jag hällde Edge 10W60 i M5 och den gick mycket jämnare och tystare än innan bytet. Tidigare så var det dock sannolikt Valvoline SynPower 5W40 i motorn, och den är något tunn. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
När jag körde på vintern (M3an) hade jag 0W30 SLX (rekomenderat av BMW verkstan) och det funkade bra. Bytte till Rs 10W60 iom. den bara går sommartid och gjorde en oljeservice på bmwverkstad förra våren, då satte dom i TWS 10W60 utan att fråga. Har alltid tyckt att vanos och motorn gått tyst med alla oljor. ----BMW ///M3--- |
|
|
Den enda skillnaden jag märkt när man bytt "viskositetsklass" på oljan är att den "tjockare" oljan blir varmare, ingen som helst skillnad i gång eller ljud vad ja lagt märke till iaf...Möjligtvis att den är något lite tystare i gången,svårt att avgöra.... |
|
modano |
Som representant för BMW verkstad tycker jag ovanstående inlägg om att era verkstäder rekommenderat och till och med hällt i vanlig SLX i M3ór verkar mycket konstigt! En BMW verkstad SKA inte använda av NÅGOT annat än TWS i M3´or. Inte Edge, inte RS utan punkt slut TWS! Givetvis kan ju kund ha andra önskemål som då givetvis ska uppfyllas. |
|
modano, Hur ser föreskriften ut för M5 E34? En vän till mig sick SLX 0W30 i sin M5 -94 när han servade på BMW. Själv skulle jag aldrig få för mig att hälla i något annat än 10W60. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
modano: När din verkstad blir uppdaterad så kommer du att bli uppmanad att använda SLX LL04 i alla s50b32, endast s54 som ska ha TWS. 3,0 klarar sig bra med TXT Verkstäder som inte ser skillnad på s50b32, s54 eller s50 3liters, får väl fortsätta hälla i TWS i alla M-motorer. Förstår inte varför folk häller i en olja som man förlorar hästkrafter med? =0/ Z MMM Coupe |
|
modano |
hm...? |
modano |
är en motor inkörd många tusen mil med en viss viskositet så känns det inte bra att byta... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.