AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.334

Går det att regga en 325i turbo?

bm
175
bmw 325i cab
Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04
Toyota Hilux-10
Audi A4 2.0tdi Quattro-09
Bmw 530xd -08
Hej .. jag hade tänkt att bygga in turbo i min bil men jag hörde att det inte går att regga i sverige sen.. Eller bror det på hur mkt hästar man har i motorn?

MVH/Juhani

BMWPOWER
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Sök så har du läsning fram till månadsskiftet, ett flitigt diskuterat ämne. Och nej, det går inte.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
För två veckor sedan skulle jag svarat som Hangaround.

- Men eftersom ny information har ploppat fram, så är det ju inte omöjligt tydligen.

* Tipps: Kapa sönder bilen, rör ram / balk konstruktion ( egen konstruktion ) resten kan ni nog klura ut.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
JTP> Amatörbyggt fordon, menar du? Enligt min mening ingen särskilt enkel väg att gå. Har det hänt nåt nytt på den fronten?

Delge gärna den nya informationen här, så är det sökbart nästa gång någon undrar.

Sex på alla fyra, roligast så!
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
jog kolla på det fär förut.. och jag tror det var 15kw/100kg.. med snurbo får man ju lätt bilen att väga ja 4,5 ton? enligt de reglerna.. men dom kanske har ändrat... jag vet att dom har blivit mycket snällare på avgaskrav sedan 2-3 år tillbaka.

/Strengbohm
Free your mind, E30

Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel!
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Det är det här med överladdning, alltså med andra ord kört på bilar nyare än 75 och vanliga personbilar. Köp en turbomotor i stället, alltå en motor som har turbo från fabrik.
Eller varför inte en bil som har turbo, mycket enklare!
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Alltså effekt / kontra vikt får man ju i vilket fall mygla med. Åka och bromsa med låga laddtryck e.t.c.

Kan citera det svaret jag fick då jag verkligen var skepptisk till frågan.

"Nu är ju peppes inlägg kanske lite osammanhängande men jag tolkar det som att någon vill bygga ett amatörbygge med E30-kaross och M50 med turbo?

Det är i princip klart möjligt (miljödispensavgiften är dessutom borta för tillfället, så de 7kkr kan man räkna bort, dispensen är "gratis").

Problemet för de flesta är just att bygga en helt egen bärande konstruktion, vi pratar ju om en balkram eller rörram att ställa karossen på. Det är inte helt trivialt att snickra ihop en sådan.

Nästa frågetecken är förstås effekten, max 15kW/100kg tjänstevikt gäller ju fortfarande och med tjänstevikt på 1000-1250kg (som väl är rimligt för en E30?) handlar det alltså om 200-250 hk ungefär. Har man en motor som ger 200 hk utan turbo är det ju inte rimligt att komma med bromspapper som säger 210 hk MED turbo...

Idén som sådan är helt rätt, jag tycker också att fler borde ta steget fullt ut med sina byggen..."

Hangaround: Jag påstår inte att det är enkelt, men det är ju genomför bart. Dagen då jag tar steget fullt ut är det ju kul att veta att man kan få bilen gatlaglig.
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
Nästa frågetecken är förstås effekten, max 15kW/100kg tjänstevikt gäller ju fortfarande och med tjänstevikt på 1000-1250kg (som väl är rimligt för en E30?) handlar det alltså om 200-250 hk ungefär. Har man en motor som ger 200 hk utan turbo är det ju inte rimligt att komma med bromspapper som säger 210 hk MED turbo...

det är väl 170 hk orginal , det där var en cab dom vet jag inte hur mycket den väger , men min 325 touring -90 har en skattevikt på 1400=280hk max om den skulle vara reggad som amatörbyggt fordon , och det sulle nog inte vara en omöglighet
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Lyckas du bygga om till amatörbyggt fordon är det 7000 kr i dispensavgift för att kringå kravet på avgascertifiering - om du inte har katalysator på motorn du ska stoppa i. Men det går alltså, och är enda möjligheten att registrera med turbokonverterad motor så länge inte chassit är av årsmodell 1975 eller tidigare, då avgascertifiering inte behövs.

Mattias Sandgren
Sävar Turbo Site : Länk
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
häry: Var en M50B25 motorn som han tog som exempel.

Mattias: dispensavgiften är ju tydligen slopad, så dom 7000kr är "gratis". Som det ser ut just nu.
_WmB_
iXer: 1976 är det väl som gäller nu?
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
JTP: häry: Var en M50B25 motorn som han tog som exempel.
vad står det ?

JTP: "Nu är ju peppes inlägg kanske lite osammanhängande men jag tolkar det som att någon vill bygga ett amatörbygge med E30-kaross och M50 med turbo?
vet du att det är en M50B25 eller år det en tolkning ?

JTP: och vem är peppe ?
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
häry: peppe är jag, och detta är citerat då jag ställer en fråga till en som kan sin sak.

- E30 + M50 valde jag för att det var så min internet bekantskap hade tänkt bygga från början.

Så jag vet att då jag ställde frågan var det en M50B25 turbo maskin det handlade om, ingen tolkning.

Problemet med effekt kontra vikt kvarstår forfarande dock.

- Pratade med min bekantskap och det lät som att det var annan motor på gång. Men det är genomförbart i vilket fall.
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
JTP: du har säkert rätt , men vad jag kan se och alla andra som bara läser den här tråden och inte har samma internet bekanta som du kan ju inte veta att bmw 325i cab tog en M50B25 motorn som exempel

effekt kontra vikt: att vikta upp bilen går ju och är godkänt

effekt kontra vikt: 0m bilen väger 1200kg = ungefär 240hk , och M50B25 motorn har väl 192hk , och en sån "liten" 48hk efektökning är nog tilräkligt stor för att vara trovärdig (ingen ic , lågt ladd och gåligt byggt grenrör) vid bes , sen kan man ju uppgradera

men 300hk i en 1200kg e30 är nog svårt att få godkänt om bilen inte är flyttgots , men lycka till
bm
175
bmw 325i cab
Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04
Toyota Hilux-10
Audi A4 2.0tdi Quattro-09
Bmw 530xd -08
Det är en m20b25 inte m50b25!! Tror det blir svårt att bygga till alla dom regler som behövs...

BMWPOWER
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
JTP: ingen tolkning , jaahaaja

men något som kan gå är att ta exempel en saab turbo motor i strikt orginal skick på 170 hk , blir säkert krångligt med att anpassa motorn för raksteld och baklulsdrifl , men har hört att det ska gå (teoretiskt) att bes , har jag läst på något bilbyggar forum, eller det kanske var om bilen inte hade kat men motorn hade kat
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Varför stoppa i en saab motor då man kan åka med tex M20in och turbo? Är ju inte direkt komplicerat att fixxa ett bromspapper som håller sig innom normerna för vikt / effekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.