|
|
|
|---|---|
| Hur bär man sig åt för att plocka bort wiren till handbromsen på e34? Kan man dra ut den från sitt rör på något sätt? Har lossat den inne i cupén och försökt att dra ut den nere vid bakhjulet men detta verkar ej gå. Eller måste hela ytterhylsan med på något vänster också? | |
|
Du måste lossa wiren från handbromsbacken. Sedan måste du få loss ytterhöljet från hjulnavet och röret som går in i kupen, sedan kan du trycka ut wiren från från hjulsidan och dra ut den från röret. Problemet brukar dock vara att hylsorna på ytterhöljet ägar fast i hjulnavet och röret, brukar sitta som satan. Jag klippte min wire och ytterhöljet mitt emellan hjulnavet och röret och lyckades på så sätt få loss hylsorna efter mycket bändande och bökande, ett riktigt hästgöra faktiskt. Ny wire med ytterhölje monterades i omvänd ordning. Lycka till Mackan |
|
|
Tack för det snabba svaret men jag förstod inte riktigt hur du menade? (vi snackar skivbroms bak som på din bil) Alltså jag har kopplat bort wiren från backarna men det sitter fortfarande två bleck på wiren som bidrar till den expanderande mekaniken. Jag ser inte hur detta bleck skulle kunna träs igenom hålet i navet då det är för stort. Därför antog jag att man drar ut wiren åt hjuliet och inte in i kupén? Är handbromskablaget uppbygd av wiren och en utanpåliggande hylsa som båda går hela vägen mellan trumma och cupé? Måste man i så fall även dra ut hylsan och inte bara själva wiren? Går det att peta igenom blecket (som sitter nitat på wiren) genom navet på något vänster? Ser ev. ut som att man kan få loss blecket från presslåset på wiren om man slår ut en liten sprint, men detta testade jag ej. |
|
|
Se följande Länk Det skall gå att slå ut pinnen nr.6 men min satt som gjuten så jag bände isär den expanderande mekaniken nr. 5 och fick på så sätt loss wire ändan från mekaniken. Detta hjälpte dock inte mig då hylsan satt fastärgad i navet. Därför klipppte jag wiren och kunde dra ut den från hjulsidan. Sedan bände och bökade jag innan jag fick loss hylsan. Drog sedan ut den resterande wiren innifrån kupen och fick sedan bända och böka igen innan jag fick loss den andra hylsan från röret. Mycket bök var det Mackan |
|
|
Här kan du se jur det ser ut Länk FAF |
|
|
...Alltså handbromskablaget har påpressade hylsor i var sin ända som har en förmåga att ärga fast som bara attan. Mackan |
|
|
Hmm. Tror jag börjar fatta. Jag kan alltså inte dra ut bara wiren, utan hylsan som ligger om den måste också ut? Och det är denna hylsa som ärjar fast framför allt i navet? |
|
|
Japp, korrekt uppfattat, endast wiren går inte att dra ut. Jag vill nog påstå att hylsan ärgar fast lika mycket i röret som i navet. Den som fastnar i röret år dock lite bökigare att komma åt för att bända loss. Jag lyckades med en lång smal mejsel. Mackan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.