|
|
|
|---|---|
|
Har någon provat på att göra en fattigmansetanolkonvertering av en M50, dvs en 520 -94 med enkelvanos? Vad jag tänker på är att helt enkelt montera en bränsletrycksregulator och på så sätt höja bränsletrycket tills bilen "går bra". Jag har som många andra provat låginblandningar av E85 men inte fått så bra resultat. När motorn har varvats och varvet har sjunkit har man kunnat höra ett molande kanske skorrande, skavande ljud så jag har slutat med det. Dessutom tyckte jag att bilen redan vid 20-30% E85 blev rejält mycket tröttare. Har någon några erfarenheter att dela med sig av så vore jag tacksam om man fick ta del av de viktigaste. Något speciellt att tänka på? Bensinfilter, spridare, behöver man göra något åt dem? Jag menar, gör etanolen att det fälls ut diverse skräp som kan sätta igen filter eller på några andra ställen. Anders | |
|
Kolla opp så din lambda är ok. Provade i min bil 525 91 ingen vanos men 24v, med kass lambda gick den dåligt med relativt lite etanol med fräsch lambda märktes det nästan inget på bilen med upp till ca 50 70 procent etanol, den drog lite mer bränsle med etanol bara. |
|
|
Min gick bra med 25-50% E85. Men några saker fick mig att sluta med det. 1. E85 från Brasilien? inte bra med tanke på skogen där som ger oss O2. 2. Ryckig vid kallstart och upp till ca. 40C i motortemp. 3. Vid hårdare landsvägskörning med lastad bil, dök ett något oroväckande malande/skorrande ljud (lät inte så farligt som det låter här i texten) när jag varvade motorn på tomgång efteråt med öppen huv... ==> detta försvann när jag gick tillbaka till bensin (körde igenom ca. 100L 95 oktan) Slutsats: Förbränning av bränsle i cyl. (värmeutveckling, förbr. förlopp, förhållande luft/bränsle och andra viktiga parametrar) är MYCKET komplicerat, inte ens biltillverkarna själva har 100% koll på vad som händer exakt vid förbränning av bensin, ännu mindre vid E85. Det är mycket man inte har koll på och många parametrar som ändras vid ändrad förbränning. Sist men inte minst, inte drog den mindre heller, alltså den kostade i princip lika mycket att köra. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.