|
|
|
|---|---|
| som jag skriver i rubriken så undrar jag om dagens moderna kylmedium luktar något vid en ev läcka...och om denna lukt kan kännas i kupén? | |
|
Ja det gör det. Du känner ju en viss doft om du sätter på AC:n efter att den varit avstängd. Torr lukt, svårt att beskriva men man vet att det är den när man känner den. Kanske lite åt vaniljhållet? Om du har en läcka lär den väl vara i motorrummet och i så fall känner du nog inget av den i kupén. |
|
|
Själva gasen är tämligen luktfri (om man inte tillsatt luktämne), de flesta gaser är utan lukt faktiskt, acetylen och ammoniak undantagna. Däremot luktar oljan från kompressorn lite skumt, typisk "maskin eller oljelukt". Stente: Blir lite fundersam över din formulering, du menar inte att det alltid skulle komma ut lite kylmedium efter att AC:n varit avstängd? FP |
|
kilroy |
Håller med Folke...kylmediet är praktiskt taget luktfritt i sig själv. Ibland tillsätts det ett luktämne (vanligtvis en eter) för att man skall kunna lukta sig till läckor. Det som luktar är troligen kompressoroljan. Den kan lukta lite "muggigt". Däremot finns det många gaser, förutom acetylen och ammoniak, som luktar, det räcker att smälla i sig ordentligt med ärtsoppa för att konstatera det... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Riktigt, metangas borde varit omnämnt... Jag tänkte mera på industrigaser o.dyl, gasol (propan, etan) är både lukt och giftfritt medan skrönorna flödar vilt om sniff och annat imellanåt. Koloxid, koldioxid, väte, syre, kväve m.fl är luktfria om inga ämnen tillsättes. Det som sker när drägget sniffar tändare är inget annat än syrebrist, man kunde lika gärna hållit för näsan tills benen viker sig, vilket kanske inte ger samma coolfaktor... FP |
|
|
Butan skall det vara, inte etan. FP |
|
| Nej, jag menar inte att det skulle läcka kylmedium. Däremot känner man lukten av "AC" när man sätter på den, vet inte om det är något inne i kompressorn som luktar. | |
|
Ok, det är säkert den vanliga "bakterielukten" som du menar, märks främst sommartid vid vissa förhållanden. Sök på konstig lukt och AC och du får mycket läsning...) Nånting från kompressorn kan det inte komma, denna är helt sluten under högt tryck osv, i annat fall har gasen läckt ut och då startar den inte. FP |
|
|
Nej, jag menar inte bakterielukten, den är inte speciellt nice... Vet inte hur jag ska förklara lukten eftersom den just luktar...AC... :-) Ska tilläggas att jag har blodhundsnäsa och folk frågar jämt varför jag luktar på det eller det, och det slutar alltid med att vi tittar oförstående på varandra. :-) |
|
|
Ok, välkommen i klubben... Huvudsaken är att vi är överens om att det inte är läckande kylmeda som luktar...) Jag kan hålla med om att inblåsningsluften får lite olika dofter vid uppvärmning resp nerkylning, i samband med materialen i anläggningen, plast, metall osv. FP |
|
| Om det luktar gasol kan det vara att man har fyllt ac´n med HC kylmedel R600 och R290 (propan och butan) | |
|
Vilka inte luktar nåt alls eller är giftiga osv... Dvs i gasol som vi eldar med har man tillsatt luktmedel men jag är inte helt övertygad om att man gör detta i köldmedia pga problem i kompressorerna pga medlet. Det kanske man har löst nu med nya luktmedel iofs, fast gasol har jag inte sett att man använder i bilar (än). FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.