|
|
|
|---|---|
|
var just och besiktigade- blankt papper och besiktningsmannen sa att bilen är i mkt gott skick, men.. Dessvärre upptäcktes ett oljeläckage och det verkar som packningen vid vevaxeln är boven. Är det någon som har erfarenhet av att byta en dyl. packning? Hur pass svårt? Behövs specialverktyg?? Tidsåtgång? Är det möjligen någon som vet hur mycket det skulle kosta att lämna bort jobbet till verkstad? | |
|
Ingen som vet något?? Antar att jag får kontakta BMW för kostnadsförslag om ingen på detta eminenta forum har något råd eller annat förslag.. : (( |
|
|
stockbroke: Jag kollade precis i TIS men vet inte om jag hittade rätt... "Replacing deep-groove ball bearings in crankshaft (M43/M43TU)" är det jag tror det är. Skickade över ett mail med bilder. Specialverktyg "11 2 340", "11 2 350" och "00 5 500" behövs enligt TIS. Är det sådana här vevaxel packningar som brukar kallas packboxar? Jag har förmodligen samma typ av oljeläckage på min, det läcker inte mycket olja så jag har bestämt mig för att avvakta även om det är tråkigt med oljesöl under bilen. //Stenback |
|
|
Stenback: tack för vänligheten! Jagvar inte medveten om läckaget, parkerar bilen på gårdsgruset och hade inte noterat läckaget.. Besiktningsmannen bara tipsade om läckaget och skrev inget. Såg dock själv att det "hängde" droppar med olja under motorn och kunde också se att det varkade komma från vevaxeln.. Han och jag konstaterade båda att det dock vara ganska "gott om plats" men kräver givetvis en del demonterande för att komma åt. Skall väl slå en pling till BMW för kostnadsförslag så får man en indikation på hur mycket jobb det är.. Jobbet får hur som helst vänta till vårdagar.. |
|
|
stockbroke: Är det i fram eller bakkant av motorn? Det jag skickade gällde ju bakkanten mot växellådan kom jag på. Har sökt runt lite och Omega 917 verkar vara ett bra alternativ att testa... Hur långt har din gått och hur gammal? //Stenback |
|
|
Stenback: det är framtill på motorn! Bilen är en 96:a (uttagen hösten -95) och en tidigare ägare (dam typ 70) så milen (idag 9100) är garanterade! MVH |
|
| Du kan även prova med Valvoline Max life vid nästa oljebyte, då den oljan innehåller bland annat addetiver för att motverka läckage. Länk | |
kamelkungen |
Hej Jag har precis samma problem med min maskin...Det blir en liten pöl varje gång man stannar bilen. Ca 5-10 droppar varje gång. Jag fyller på lite olja ibland, någon som vet vad det kostar att fixa? |
kamelkungen |
Hej, Jag hade läckage vid transmissions-kåpan. Kollade min bil i helgen, bilmekanikern sa att det är väldigt vanligt på m43-motorerna...lätt att förväxla med packboxen. Undrar om man kan byta den packningen utan att ta bort remhjulet på veaxeln.. ? Tänkte att om man ta bort alla skruvar och sedan drar ut kåpan lite och pillar bort den gamla packningen och in med den nya ?? Någon som bytt den packningen ? Det är en metallpackning tror jag. Kanske skruvarna bara vibrerat loss ? |
|
stockbroke: Fick du något prisförslag från BMW? För övrigt så är det ju "kul" att höra att oljeläckage inte behöver komma med milen. Jag ligger på drygt 23000 mil och det ökar stadigt... kamelkungen: Var läcker din olje, är det i framkant eller bakkant av motorn? När du nämner tranmissions-kåpan så låter det ju onekligen som att det vore i bakkant.... men samtidigt så sitter ju remhjulet i framkant. |
|
kamelkungen |
Stenback: Transmissionkåpan, eller kanske den heter kamkedjekåpan ??...hehe "timing case" Den sitter i framkant. se länk: Länk Se packning nr. 25 " gasket steel". |
|
kamelkungen: Jag det är väl "TIMING CASE COVER, BOTTOM" dvs del 10 som avses och jag skulle nog kalla det kamkedjekåpan. Ja min bil droppar inte utan är bara blöt av olja och det känns som att det skulle vara dyrt att lämna in för byte av den där packningen. Det får nog bli mer motorolja istället. |
|
|
Hejsan, läckaget i framkant på motorn, på sidan framför grenröret mot kamkedjan, är mycket vanligt på M43-motorerna. M43:an är annars en toppen motor mer få fel, förutom just detta läckage som brukar visa sig vid ca. 20000 mil. Ganska dyrt att byta om du lämnar in bilen. Fuktar det bara är det idé att göra som PowerMac tipsar. Annars finns det oljetillsats att köpa som hindrar läckage och gör gamla packningar bättre. Tjockare olja är ingen bra idé att byta till. Lämnar du in bilen, passa på att byta vattenpump samtidigt. Lycka till, |
|
kamelkungen |
Japp, och packning nr 25 som jag tror behöver bytas. Ska fråga på bmw vad det kostar att byta vid något tillfälle. Min verkar droppa om man har fullt med olja i motorn, men nu när nivån är på ca 3/5 så droppar den nästan inte alls. |
kamelkungen |
Tack Gr8ride ! Det ända dåliga med M43 är att den saknar 2 cylindrar ! Annars är ja ghlenöjd..hehe Ska testa med en tillsats i oljan om det blir aktuellt att fylla på närmaste 500 milen. |
kamelkungen |
Hej Nu har bilen slutat läcka helt. Oljenivån är nu nere på mitten på stickan. Helt ok. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.