AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
974

Hur bygger man ett avgassystem?

os
16
osis
323i -79
Funderar lite på att bygga mig ett avgassustem till min e30 225ixk. Har sökt lite efter någon form av guide för avgasbyggen utan större resultat. Problemet är att jag vill ha ett "fint" ljud. Jag vill veta bäst lämpade böjvinklar på rören, avstånd mellan dämpare och motor, tjocklek på materialet o.s.v Detta ska bli ett riktigt kvalitetsbygge!! Har någon sprungit på en riktig proffsguide för avgasbyggen??
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Är inget proffs men kan kanske ge lite goda råd ändå...

Är bilen ej trimmad rekommenderar jag att du använder dig av 2,5 tum med två fullflödesdämpare...

Den sista dämparen placerar du så nära ändröret som möjligt för att slippa resonansljud... Dämpare nummer två placeras i kardantunneln där den helt enkelt får plats... Vill du ha sportigt ljud så bör du ha minst en fullflödesdämpare... Böjarna får den radie som finns tillgängligt och som passar bäst... Hur seriöst det blir är upp till dig själv, gör nya fästen med gummikuddar, svetsa alla skarvar m.m. så blir det seriöst...

Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk
os
16
osis
323i -79
Ok tackar för det... dessvärre måste jag nog lägga det projektet på is ett tag då jag smällde bilen idag på morgonen så jag har lite plåtarbete nu istället
Vilken osis osis! ;)
Intressant fråga, kul o höra hur det går för dig med avgasbygget framöver!
os
16
osis
323i -79
japp men just nu känns det lite surt... skitskoj bil att va ute å sladda med! Det sura var att jag fick en okontrollerad sladd där jag inte var det minsta beredd på den och då gick det rakt in i närmsta sidoräcke. Kylarn sitter ända in vid motorn nu. Oturligt nog lyckades jag träffa en sån där betongstolpe som räckena sitter på så den gjorde en fin grop in mellan sidobalkarna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.