|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Whalle: När batteriet vilat några timmar utan laddning och frikopplat från bilen ligger normalt spänningen runt 12,6-12,8V. 13,6-13,8V är normal laddspänning för ett blybatteri, 14,2-14,5V är forcerad laddning som bara skall ligga på under begränsad tid. Vilströmmen i en BMW är inte annorlunda än i de flesta andra bilar, varför skulle den vara det? Det är normalt att laddaren lägger på laddning i mellanåt och visar grönt där i mellan. Allt står att läsa i manualen till laddaren eller dokumenten på nätet på Ctek:s hemsida, bra om man kollar där så slipper man oroa sig för hur den fungerar. Clintan: Jordfelsbrytare bygger inte på att anslutna utrustningar är skyddsjordade, principen bygger på att srömmen genom fas och nolledare ut till belastningarna är exakt lika (+/- 5-30mA beroende på typ av jordfelsbrytare). FP |
|
|
Tack för upplysningen Folke! Påläst herre du.. =) Nu står fö. pärlan utanför lägenhetsfönstret med XS7000 påkopplad.. Mvh Elias |
|
|
Jo nog har jag läst manualen alltid. Det står bla att om den blinkar mer 60 min är batteriet sulfaterat (slut). Samt att om blinkningen kommer med mer än 10 sek mellanrum så har batteriet hög självurladdninng och kan behöva bytas. Vad jag undrar är var gränsen går för mer än 10 sek.Eftersom min blinkar vid varannan minut.Ja jag har även läst på C-teks sida. Jag ville bara ha lite info från er som kanske har lite egen erfarenhet av C-tek laddare och batteriladdning.Men det är kanske bättre att läsa manualer än fråga här. /Whalle. |
|
|
För övrigt var mina funderingar om det var dags att byta batteri,inte hur laddaren fungerar. /Whalle. |
|
|
Whalle: Köp en syraprovare och kolla batteriet.. Är en cell "död" trots laddning är det ju bara att kassera batteriet.. Mvh Elias En trimmad traktor är fortfarande en traktor |
|
|
Whalle: Om din ladddare gick över till underhållsladdning redan efter en timme så var antingen batteriet redan väl uppladdat eller "mjukt" som man säger i branchen. Det innebär att det inte tar emot laddströmmen särskilt bra utan spänningen stiger oväntat snabbt upp till nivån när laddaren tror att batteriet är fullt och därför går ner på underhållsladdning. Sen om du har batteriet kvar i bilen så blir det en viss missvisning eftersom bilen alltid (fullt normalt) drar lite ström och sänker spänningen motsvarande en ganska hög självurladdning, detta kan förklara dina relativt täta blink (laddpulser). FP |
|
|
Ok tack för svaren. Det är så här jag har laddat med en gammal laddare i ett dygn eftersom bilen inte ville starta efter -20 grader i söndags natt. Köpte mig en C-tek 3600 som alla lovordar. Kopplade in den för laddning av batteriet som sitter i bilen.Då blev det grön lampa efter ca 1 timma, sedan skiftar det mellan grönt och rött ca varannan minut.Den röda lampan tänds bara några sekunder. Det jag funderar över är om batteriet är slut. Kan ej mäta med syraprovare eftersom batteriet är underhållsfritt. Men som ni säger här är det väl normalt att elektroniken själ en del spänning från batteriet. Jag får väl se om batteriet håller annars blir det väl till att byta. Tack än en gång Folke för de utmärkta svaren. mvh/Whalle. |
|
|
Folke: Blandade ihop laddnings styrkan med vilospänningen :) Jag menade inte heller att Bmw-bilar förbrukar mer ström i viloläge (om den inte drar tjyvis) utan att när man skall kontrollera laddarens lampor så kan den från grön lampa snabbt gå i laddningsläge igen om man tex. öppnar motorhuven (om laddaren ligger där i, som jag brukar göra:) eller att man bara låser upp centrallåset etc. Det är lite klurigt att kolla dagens "underhållsfria" batterier eftersom man inte kan ta ngt syra prov. Hur brukar man resonera när man skall avgöra om batteriet är slut? Whalle: Låter som en bra idé. Om du skall byta batteri så satsa på ett 100 A, batteri. Mitt val blev Tudor Tech-Tronic c:a 1300 sek. Funkar kanon med lite underhållsladdning ibland:) Kör lite för korta sträckor...... Vh/Kermit. |
|
|
Tack för batteriförslaget. Var finns de batterierna att köpa? Kollade med BMW åf dom vill ha 1490:- för ett 90Ah. Vet ej vad för fabrikat det var. mvh/Åke. |
|
|
Whalle: Jag bor i Stockholm och köpte det på ett företag som heter Bilbiten och betalade 1350 sek (kollade kvittot). Jag såg på din profil att du bor i Kronobergslän så jag gick in på Tudors hemsida och hittade följande återförsäljare: LJUNGBY MECA SWEDEN AB KUNGSGATAN 38 0372-620 60 bjorn.senges@meca.se TINGSRYD MECA SWEDEN AB SMEDJEGATAN 2 0477-310 90 agne.paulsson@meca.se VÄXJÖ DÄCKIA AB SMEDJEGATAN 30 0470-220 50 VÄXJÖ DÄCKSERVICE I VÄXJÖ AB MORÄNVÄGEN 14 0470-258 10 VÄXJÖ MECA SWEDEN AB FAGRABÄCKSVÄGEN 18 0470-273 05 bjorn.senges@meca.se Det finns säkert fler återförsäljare i angränsande län. Batteriet heter: Tudor Tech-Tronic 100/800A. Ska vara mycket bra för bilar med mycket elektronik samt klarar av djupurladdningar bra. (Taxi bilarna använder sig av denna typ av batterier, många start/stopp varje dag). Lycka till :) Vh/ Kermit. |
|
|
Tack Kermit ska kolla upp det där om jag behöver byta. Folke. Kom att tänka på en annan sak eftersom min laddare skiftar mellan grönt ca 3 min och röd ca 15 sek undrar jag, den kan väl inte ladda upp spänningen igen på 15 sek eller? Hur mycket tappar batteriet om bilen står oanvänd 1 vecka. Då kanske den inte startar.Eller ger den bara en impuls de 15 sek. /Whalle. |
|
|
Jordfelsbrytaren fungerar även utan jordad stickpropp. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Whalle: Visst kan den det, eftersom du inte tar ut nån energi, den kompenserar bara för självurladdning, eller det lilla som bilen drar i "tomgång". Om du låter bilen stå en hel vecka utan laddning och sen kopplar på laddaren så kommer den givetvis att ligga på full laddning många timmar innan den går över till underhållsladdning med pulser osv igen. FP |
|
| Ok Tack för svaren. | |
|
Här är lite fakta. Länk |
|
|
Kul att få läsa lite fakta. /Whalle |
|
|
Mera fakta: Länk FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.