|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Är ju ganska dåligt att inte ha gummikabel för utomhusbruk på en laddare som i övrigt är kanonbra.Tänkte köpa mig en c-tec 3600 själv, men överväger någon annan modell istället. Någon som kan kolla upp hur det är på nya modeller beträffande kabelns material. /Whalle. |
|
|
Vi köpte in en 7000 till jobbet och den hade gummikabel till nätsladden. Min privata 7000 som är äldre, har PVC-kabel... :o/ Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Folke: Tackar och bockar, då vet jag att det är lungt att använda den utomhus. Egentligen så brukar jag ha laddaren i motorrumet och dra in en tjock sladd, sen stänger jag motorhuven och ingen obehörig kan ta min laddare:) Man får hitta på lite egna lösningar när man bor i lägenhet. Vh/Kermit. |
|
|
Det får man göra vid annat boende också, för kännedom...) FP |
|
|
Ett orginal generator laddar aldrig upp ett batteri helt. Bara till ca 70%. Därför är det bra med en riktig laddare ibland som laddar det helt. |
|
|
Får kanske bli en 7000 istället. Får väl kolla upp vad det är för material på kabeln.Det är ju synd att man måste gå upp i pris bara för att få en riktig kabel. /Whalle. |
|
|
KristianE: Är detta nån egen erfarenhet eller var kommer påståendet ifrån? Hur kan batteriet veta att 13,8-14V kommer från generator eller annan strömkälla? Det är riktigt att det krävs lång tid för full laddning till 100%, både med generator eller yttre laddare, och man kör sällan 10-20 timmar i sträck. Man kan uppnå t.ex 30 eller 60 eller 100%, det beror alldeles på. FP |
|
|
Angående att ladda bilen utomhus: Jag har sladden kopplad till en jordfelsbrytare (från Clas Ohlson a 70 kr). Då känner jag mig säker. |
|
|
Det är riktigt, en jordfelsbrytare borde alla ha på hela installationen. Det finns dock några tillfällen då den inte kan ge nåt skydd, överledning mellan fas/nolla t.ex. Inte för att jag vill verka överdrivet anti men utöver risk för personskada så finns alltid brandrisk vid isolationsfel, det finns anledning till att PVC-kablage inte är tillåtet utomhus i kyla. Det vore ju taskigt om försäkringen vägrar pröjsa ut vid ev. brand osv. FP |
|
|
Det är ju märkligt att Ctek påstår att deras laddare är godkända för utomhusbruk ner till minus 20 grader om anslutningkabeln inte är det! Ladda på utomhus så mycket ni vill men kom ihåg jordfelsbrytaren! Olyckskorpar finns det alltid! Mvh, Steaman BMW 316ti -02 MB C32 AMG -02 LR Discovery V8 -01 |
|
|
Köpte en 3600a idag. Satte batteriet på laddning efter 1 timme gick den över till underhållsladdning (grön lampa). Tycker den verkar fungera kanon. Har jordfelsbrytare i mitt hus så jag kan väl känna mig ganska lugn. /Whalle. |
|
|
Nu när Ctek ändå diskuteras slänger jag ut en fråga här som kanske hör bättre hemma på ett Mc forum, men men... Jag har en safir 90 med tre lägen: MC, bil och snöflingan. I manualen står det att MC läget ska användas till mindre batterier, upp till 14Ah. Nu är det så att mitt MCbatteri är på 12V 18Ah, så jag använder billäget. Är det dumt? Det är ju trots allt ett "litet" batteri. Snöflingeläget vågade jag mig dock inte på, det är som kallast -5 i garaget, men oftast över 0. Mvh Micke Ps. den står och underhållsladdar hela vintern. ds |
|
|
Annan aktiv tråd: Länk Mvh, Steaman BMW 316ti -02 MB C32 AMG -02 LR Discovery V8 -01 |
|
|
"Jag har sladden kopplad till en jordfelsbrytare (från Clas Ohlson a 70 kr). Då känner jag mig säker." Vågar du köra med din bil? Hur många har dött i trafiken de sista åren och hur många har dött av Ctec 3600 laddare under samma tid? Man behöver väl inte stå och tokjucka med sladden i minus 30...... |
|
|
:-) Mvh, Steaman BMW 316ti -02 MB C32 AMG -02 LR Discovery V8 -01 |
|
|
Micke: Du kan köra bil eller MC-läge, inget som är jättekristiskt i ditt fall. hade det varit ett batteri på 6-8 Ah eller så så hade det varit befogat med MC-läget enbart. En kort tid efter inkopplingen går laddströmmen ner på mindre batterier, oavsett hur stor ström laddaren kan ge. steaman: Jag får ikläda mig korpens fjäderskrud då, du menar alltså att PVC och starkströmskablage är helt OK i minusgrader och innebär inga risker? Olyckor har inte skett och Elv har inte förbjudet och tagit bort felaktig utrustning från marknaden? I fallet med Ctek så har de ju laddare med gummikabel också, dessa är givetvis OK ur dessa aspekter. FP |
|
|
På tal om elsäkerhet, surfa gärna runt lite på www.elsak.se, kolla under "försäljningsförbud", där finns i dagsläget drygt 20 sidor med prylar som är mindre trevliga. Listan uppdateras hela tiden, äldre saker försvinner efterhand som nya presenteras osv, kanske det känns igen några elprylar från garaget eller datorrummet? FP |
|
|
Min bil står med C-tek laddare på.Den gröna lampan lyser (fulladdat) sen går den över till laddning (en kort stund) för att sedan bli grön igen.i ca 2 minuter.Är batteriet dåligt eller dags för byte eller helt normalt? Någon som vet mera. /Whalle. |
|
|
Whalle: Jag tror nog att det är helt normalt. Så fort laddaren känner att spänningen sjunker så återupptar den laddningen. Bmw bilar har ju väldigt mycket elektronik i sig. För att vara riktigt säker så finns det egentligen bara ett sätt, och det är att koppla ur batteriet, ställa det på laddning inomhus och kontrollera att den gröna lampan lyser. När den gör det kopplar du bort laddaren och låter batteriet stå ngn timme, sedan mäter du med en voltmätare batteriets spänning. Tror det skall ligga mellan 13,7 - 14,2 V för fulladdat batteri. Vh/Kermit. |
|
|
En stilla tanke bara: har för mig att du är tvungen att ha en apparat som har jordad stickpropp för att en jordfelsbrytare ska fungera? (längesen man gick i skolan nu, en elkurs vore inte fel) Mvh Elias En trimmad traktor är fortfarande en traktor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.