AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.586

CTEK - laddarnas snakeoil? Orimliga laddtider.

Sida 1 av 3
Mi
29
Mike1718
BMW 520 2018, modell G31
Finns det någon som har använt CTEK batteriladdare utomhus och lyckats ladda batterierna till underhållsladdning?

Jag har köpt en CTEK MULTI XS 3600 som jag nu laddar utomhus i ca -5 grader. Det som jag laddar är ett 90Ah-batteri. Laddningen har pågått i 3 dygn på "snöflingeladdningen" (= lägre laddström?)

Problemet är att den går aldrig över till underhållsladdning och jag undrar om de verkligen fungerar?

Bakgrunden är att jag köpte bilen för 2 år sedan och förra ägaren påstod att batteriet var nytt. Efterföljande vinter började batteriet att vara svagt. Jag lånade en Ctek-laddare men kom aldrig upp till underhållsladdning. Min tanke var att snacket om nytt batteri var just snack. (För det måste vara sant det som står i cteks manual eller? ).

Jag köpte ett nytt batteri och bilen fungerar utmärkt (dvs laddningssystemet verkar OK) men börjar krokna även denna vinter. Nu har jag köpt en ctek-laddare, men jag har alltså problem med att få det fulladdat. Och batterier brukar hålla mer än 1 år.

Finns det andra laddare som någon kan rekommendera? XS 3600 kanske är för klen för batterier på 90Ah, men cteks kraftigare laddare är alldeles för dyra.

Jag har en likadan laddare som du har och det är den bästa investerade laddaren jag köpt.Jag har laddat med den i sträng kyla utan problem,detta sedan den eminente herr Hasso förklarat för mig om snöflingans funktion.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jodå den räcker allt till jag har en Zaphir som är lite klenare än era lyxmodeller,max 90AH
Från 12,3V till 12,9 så tar det ca 24 timar innan underhållsläge intas men då i ca 15grader + misstänker att det tar längre tid i - minusgrader men hur mycket skillnad vet jag inte.
Jag har inte haft någon bättre laddare, den laddar batteriet rejält fullt utan att koka det.

///MVH Hasso
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har laddat massor med batterier från 50 Ah till 100 Ah. Även vid kyla. Bilbatterier, reservbatterier och desstom batteribankarna i min båt i sträng kyla (båten vinterförvarad) med 100 Ah batterier

Funkar kanonbra men Ctec 3600.

Dina laddare eller batterierna du har är kass. But laddaren på garantin, det är den bästa som finns för det priset.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tar aldrig mer än över natten för mig trots minusgrader och stora batterier.

Du kan ju ha en bil som tjyvdrar hela tiden då kommer du aldrig upp i underhållsladding.

Eller så låser du upp bilen men tex centrallåset å då tänds innerbelysning och det känner Ctecen och drar på lite aldd i 10 min för att kompensera.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag har både en XS 3600 och en Zafir, båda fungerar utmärkt.

Som BMW_MAN skriver börjar laddaren ladda igen om man t ex låser upp bilen, larmar av eller tänder innerbelysningen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jag har en "zafir" och är helnöjd med den.....
Det stämmer bra det som "BMW_MAN" skrev.

Billy B10 , Alpina CS
Länk
Mi
29
Mike1718
BMW 520 2018, modell G31
Ja den här diskussionsgruppen är guld värd.

Jag har alltid öppnat bakluckan med servot eftersom laddaren ligger där. Jag lade ut laddaren i 10 minuter och den visar på full laddning.

Jag tackar för tipset! (Det borde vara med i manualen.)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tro att det är något som drar tjuvström.

Har du provat att koppla loss polerna från batteriet när du laddar?

Själv är jag supernöjd med min XS7000. :o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Mikael1718: Jag slet mitt hår också för samma ska som du. Så...när jag var uppe på landet, i skogen där det förhoppningsvis finns mindre tjuvar:) så låste jag bilen med bara centrallåset och lät motorhuven vara lite på glänt. Jag laddar från polerna fram. I -15 grader fick den stå över natten samt en bit in på eftermiddagen dagen efter (jag sov länge:). Jag gick ut öppnade bara motorhuven och voilá, underhållsladdning. Gjorde ett litet test att stänga huven, låsa upp bilen, öppna dörren samt huven. Nu hade laddaren aktiverats igen och stod på lampan innan underhåll.

Håller med om att de kanske borde ange det i instruktionsmanualen så man slipper stå där och tro att ngt är fel på laddaren/batteriet.

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter:)

Vh/Kermit.
rsarits
Varför behöver man ladda batteriet?
Det har aldrig hänt mig, utom när jag glömt ljus eller annat påslaget.
Då startar jag som regel med startkablar, och sedan klarar bilen själv av att ladda.
Det är kanske bättre att köpa motorvärmare för pengarna
Så bra att jag hittade den här tråden... funderat på samma sak, skall kolla på hur det ser ut om jag inte låser upp med centrallåset..

rsarits: Hört av flera att batterierna mår bäst av att vara fulla nu och då (som vilken människa som helst alltså :-) )

Ha en fin..
T
En anledning till att Ctek inte skriver om denna detalj i manualen kan vara att det är ytterst olämpligt (och faktiskt förbjudet) att ha laddaren ute i minusgrader. Det beror på att nätkabeln är tillverkad av PVC, den spricker lätt vid kyla och blottar sina glänsande koppartrådar...
Vill man ladda bilen utomhus så bör man dra in laddkablar av lämplig area till ett skyddat utrymme där laddaren placeras, då är det även lätt att kolla status på laddningen osv. En säkring nära batteriet eller ladduttaget på laddaren pluskabel är att rekommendera också.

FP
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Någon som kan uppdatera mig angående snöflingans funktion?
om den ej går över på underhållsladdning dvs grön lampa..
fyll på batterivatten! fast än det är c.a 5 mm över cellerna så spill i en skvätt i varje "hål" så kommer det att bli fulladdat efter ett tag, jag hade samma problem i höstas när jag ställde bort m5:an.
le
224
leifeugen
540IA -02
DEFA har utmärkta batteriladdare,och batteriladdaren är ett måste om du har Webasto och kör normalt korta sträckor.Har även kopplat en Defa cupevärmare,så nu funkar allt även under -20 grader,varm och lättstartad bil.
Att slå på vatten utan att det avdunstat kommer att sänka syradensiteten och är verkligen inte att rekommendera. Frysrisken ökar också, dessutom är de flesta batterier underhållsfria, dvs de har tillsatser för att minimera vattenförluster sen rätt länge, även om de har öppningsbara lock.
Knappen med snöflinga på Ctek eller motsvarande funktion på andra laddare indikerar "vinterläge". Laddspänningen höjs med c:a 0,3V, vilket skall användas med viss försiktighet (tidsbegränsning). De olika knapparna och indikeringarna står tydligt beskrivna i laddarnas manual.

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Folken "En anledning till att Ctek inte skriver om denna detalj i manualen kan vara att det är ytterst olämpligt (och faktiskt förbjudet) att ha laddaren ute i minusgrader. En säkring nära batteriet eller ladduttaget på laddaren pluskabel är att rekommendera också.
"

Är inte det overkill i säkerhet. Jag laddar alltid mina batterier utomhus i minusgrader, det är ju då de behöver ladding.

Så här säger ju Ctec själva:

---------
Elektroniksäker, laddaren skadar inte fordonets elektronik. Batteriet behöver normalt inte kopplas bort från fordonet under laddning.

• Minimal gasbildning och ett patentsökt gnistskyddssystem.

• Skyddad mot kortslutning och polvändning.
• Dubbelisolerad.
• Skölj- och dammtät (IP65) och godkänd för utomhusbruk.

• Progressivt temperaturskydd.
• Testad och godkänd av Intertec SEMKO AB. S-märkt och överensstämmande med följande standarder:
EN 60335-1, EN 60335-2-29, EN 55014-1, EN 55014-2, EN 61000-3-2, EN 61000-3-3, EN 60555-2.
---------
Knappast overkill om det räddar människoliv. Batteriet i sig tar man kanske inte in så enkelt, men samma sak gäller faktiskt med laddkablarna. En kortis pga sprucken isolering och ingen säkring kan kosta bilen och huset, i bästa fall...
Att laddaren i sig har kapslingsklass IP65 är väl bra. Men den har likafullt nätkabel av PVC (om de inte bytt till nåt annat) och får inte användad ute i minusgrader.
Om du går in på www.elsak.se så hittar du saker som fått försäljningsförbud och som man har fått återkalla av bl.a denna anledning. Intressant och tänkvärd läsning, folk har säkert ingen aning om hur mycket skit som florerar ute på marknaden (har inget med Ctek i sig att göra).

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Folke: Jag köpte min C-tek laddare (xs7000) för några månader sen. På min laddare är det en kraftig gummisladd som det står följande på: VDE H05RN-F 2x0,75mm^2 300/500V DIN VDE0282-4/1995.12 Profi Cable. Det är en helsikes massa siffror men jag tänkte just på "Profi Cable". Den känns inte likadan som en vanlig pvc kabel.

Vad tror du är det pvc eller?

Vh/Kermit :)
Oh no. H05RN-F är en gummikabel, helt OK utomhus. Sist jag kollade så hade iaf 3600 plastkabel, men de kan ju annat på de större modellerna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.