AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.488

bytt spindelleder!

Visa användare
107
yoodina
328 coupe - 96
får man lov att göra en framvagnsinställning nu eller balansera om däcken?
för innan jag bytte dem så var ratten lugn & nu vibrerar den när jag kör runt 70.

mvh
yoodina

"riktiga brudar kör BMW"
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Efter att ha bytat spndelleder så ska du göra en framvagnsinställning.

// M.v.h. Spajjjs
Visa användare
107
yoodina
328 coupe - 96
spajjs, varför det ska göras? vad är det som händer när man byter dem? vi har då inte varit och skruvat på några inställningar.
behövs det en ny balansering oxå?
känner ju att det vibrerar en massa vid 70-90. sen är det lugnt.

mvh
yoodina

"riktiga brudar kör BMW"
yoooooodina. du måste göra det eftersom att framvagnens ursprungliga inställning rubbas en del vid jobbet oavsett om man pillat eller inte.

det gör du på en seriös däckfirma och kostar inte speciellt mkt.

lev väl!

KICK IT!
NF
440
NFd
325im -87
Det är nog obalans i något framhjul.
På e30 ändras inte framvagnsinställningen om man bara byter spindelleder.
Det borde vara lika bra konstruktion på 328-96

Nisse
Visa användare
107
yoodina
328 coupe - 96
alla har lite olika uppfattning verkar det som. men eftersom det är någon form av obalans efter bytet så lär jag väl göra en framvagnsinställning så jag slipper sllita däcken snea & bli galen när ratten rör sig, hehe.

mvh

yoodina

"riktiga brudar kör BMW"
Vad jag har hört så om du köper en spindelled från bmw,mekonomen eller nånn annanstans,så kan den skilja sig lite i utförande,även om man mäter nogrant före och efter så kan det bli helt åt pipan (toe in & toe out).
En polare bytte på sin bil,och han fattade ingenting när han va klar,hjulen stod hyffsat rakt men ratten stod hel snett......det var bara att åka till verkstaden och göra en hjul inställning.
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Rent teoretiskt sett borde det inte skilja på spindelledens mått utifrån var man köpt den. Däremot: ställdes framvagnen någon gång tidigare med "halvslitna" leder, bussningar mm kan säkert värdena för toe ändras med nytt. Ett tips är att även byta främre bärarmsbussningar och de inre "spindellederna" på en gång med tanke på att en inställning inte är helt gratis. Bytte spindelleder på min IS ställde in o fick sen för mig att byta bakre bussningar, ny inställning. Iblan känns det drygt att vara dumsnål. Dessutom med nya saker i fram började bakändan skvallra om att det nog ar dags att se över bussningarna där. Egentligen, och för allra bästa körglädje borde man byta allt samtidigt, visst det blir en slant men vilken njutning...

Mvh Perra L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.