AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.407

Kupevärmare Webasto

jo
551
joafog
BMW 535D F11
Jag funderar på att sätta in ett extra kit till min Webasto för att få funktionen kupévärmare i bilen. Man skall då dra en kabel till panelen för klimatorn. Kollade igår och på panelen står det något om "Not for use with latent heat storage"!!! Vad innebär detta? Kan jag inte använda denna panelen för kupévärmartillsatsen??

//Jocke
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror man behöver utökad klima för att kunna ansluta, finns nån tråd om det.

Mvh
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
"Latent heat" skulle jag vilja tolka som att det betyder restvärme.

Står detta på panelen till klimatanläggningen? Det betyder nog bara att panelen inte skall användas till bilar med restvärme?

Mvh Elias

En trimmad traktor är fortfarande en traktor
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Ja, det står på klimatorpanelen!! Denna Webasto kupévärmaren, som jag vill installera, är alltså inte samma sak som restvärme??

//Jocke
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Restvärme är ju en funktion som tar tillvara den ackumulerade värmen efter att man kört.. Man kan då få värme i bilen i ca 20 minuter efter att man stängt av bilen om man tex ska in ett kort ärende i nån affär..

Den satsen du syftar på gör väl att du kan använda webaston som en egen extravärmare i bilen, som kan ställas med timer osv?

Om du har köpt kittet redan så måste ju de kunna svara på om det passar till din bil? Annars bör närmsta BMW-återförsäljare kunna svara på frågorna..

Mvh Elias

En trimmad traktor är fortfarande en traktor
jo
551
joafog
BMW 535D F11
BMW har ju kollat mot mitt chassinummer och det kittet skall passa, men man vet ju tyvärr aldrig med BMW reservdelslager..........
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Måste ju finnas nån mer här på forumet som monterat nåt sånt??

Tänkte att du kanske skulle fråga i X-forumet, men där verkade det inte vara nåt större drag?

Annars kan du ju ringa till en annan BMW-återförsäljare och höra vilken sats du ska ha.. Om de får fram samma rt.nummer så bör det ju vara grönt..

Mvh Elias

st
33
struts
525d-03
åker 1serie
vad kostar ett sådant kitt??
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ring Engstrands Bil&Motor 08-800449 www.ebmab.com de har tidur och kabelsats färdig för nån tusing eller två och kan skicka.
Asken
Latent heat är ett välisolerat magasin med saltlösning som lagrar värme under många timmar. När man sedan startar blir motor och kupé snabbt uppvärmda.
Restvärme är en helt annan funktion som startar cirkpump och fläkt och kör in den sista värmen i kupén efter att man stoppat motorn. Tar inte så lång stund om det är kallt ute innan kylvätsketempen går ner och den slår ifrån igen. Även batterispänningen bevakas samt att yttertempen är under +12, annars går inte restvärmen igång när man trycker på knappen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.