AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.662

Hur många bilar får man köpa/sälja MAX per år?

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Ja hur många bilar får en och samma person sälja resp. köpa per år? Eller finns det ingen lag/regel för det? Om det nu finns, vad gäller?

Tack på förhand//Mattias

Beemer, a way of life.
An
291
Antiloop
E38 728iA
Har hört rykten om 12 bilar per år. Kan mycket väl vara bara rykten dock.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
importera har det iaf funnits ett max antal per år, 6styck tror jag det var men jag kan ha helt fel!

Mpower
ha
184
hakgle
325i Cab -92
635CSi -85
TP_:

Är det beskattningsregler du tänker på så kan du läsa här: Länk
-
219
- -BMW- -
BMW 535d -08 LCI
Skyline GTR -91
För försäkrings bolagen, LF i detta fall då min mamma jobbar där, har ett max på antingen 12 eller 14 bilar/år. Kommer inte ihår riktigt vilket av dem, men sen så blir man klassad som bilförsäljare.

Jonas
Enligt skattemyndigheten måste du ta upp i deklarationen eventuell vinst på varje bilaffär du gjort. Om du däremot inte tjänat en enda spänn på exempelvis 15 bilar som du haft under ett år så behöver du varken skatta eller vara rädd för att ha brutit mot någon regel.

Har du ägt "för många" bilar så kan skattmasen kanske höra av sig men har du då kvitton som styrker att du inte tjänat något på dina bilaffärer så kan du fortsätta att sova gott om natten. Har du inte sålt en enda bil trots att du kanske har en hel uppsjö med bilar så spelar det heller ingen roll, om det nu inte handlar om typ veteranbilar eller samlarbilar, då kan däremot dessa räknas som förmögenhet om de värderas och kommer du upp över gränsen för att betala förmögenhetsskatt så blir det strul.

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Tidigare var det ju så att du bara fick importera en bil/år för eget bruk
men det är väl borttaget...

Mvh Jimmy
Man kan dessutom skriva lika många bilar på sina minderåriga barn och senildementa farmor. Något som bilnasarna ofta använder sig av. Praktiskt då dom slipper böter, skatter med mera. Suck...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.