AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.314

E46 cupé eller sedan sitta bak?

E4
16
E46touring
330ci -02
Har inte lyckats hitta info om detta: hur stor skillnad är det på att sitta baksätete på cupé resp. sedan, typ ben och takutrymme? Är sugen på en 330 cupé eller sedan men behöver lite info. Har tidigare haft 330iT som (självklart) var en undebar bil...

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har faktiskt aldrig suttit i e46 sedan, men i coupén sitter man rätt bra 2 vuxna bak, men det kan vara lite bökigt att ta sig in och ut, allra helst om man är överviktig, eller har svårt att kröka ryggen. Jag sitter väldigt sällan bak. men dom som åker med tycker det är helt OK, det är faktiskt aldrig nån som klagat.

BMW CS #5206
Sedanen är rätt lika som touringen. Subjektivt sett verkar Coupén ha lite lägre sitthöjd, lite lägre i tak och lite mindre utrymme för knäna (har inte kollat några officiella mått). Själv sitter jag inte gärna där längre sträckor, men ifall man är under 180cm och framsätet inte ockuperas av en jätte är det helt ok. Åkte många gånger 2-3 timmars färder med 4 vuxna personer i bilen då jag hade coupén, och det var inget större problem.

Ifall du tror att det finns en chans att coupén räcker utrymmesmässigt så gör den nog det :)
Coupé har ca3-4 cm lägre tak än sedan.
In kommer man rätt lätt, att ta sig ur däremot är ingen lek. Tycker att man sitter bättre i coupen än i sedanen.

Keep Your Distance!
Coupén innebär (givetvis) att man måste fälla stolen varje gång någon/något ska in eller ut från baksätet. Jag bytte bort en E46 coupé mot en E46 sedan av två orsaker:

- less på att dörrarna var så långa (jobbigt på trånga parkeringar).
- less på att fälla stolen varje gång man skulle kasta in något i baksätet (en väska, passagerare etc ...).

Takhöjden bak är dock inget större problem om man inte är märkbart över medellängd.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Helt ok att sitta bak i coupén. Det jobbiga är som flera sagt att ta sig in och ut och det problemet har man inte på sedan/touring. Men ingen av bilarna är jättestora bak. Fram sitter man helt klart bäst!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag köpte coupén för att jag tycker det är en av BMW:s s snyggaste modeller, sen får det vara lite svårt att ta sig i och ur, jag skulle aldrig byta till en sedan.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Fast sedan och coupé ser rätt lika ut, är det nästan inget som är lika, coupén är längre, bredare och lägre, och inga karossdetaljer är lika.

BMW CS #5206
Visst det är lite svårt att ta sig in och ut men det är inte sååå farligt som det låter.Jag har barrnstol där bak,inga problem alls,tack vare dem långa dörrarna.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Om man säger så, coupén är inte jobbigare än någon annan tvådörrarsbil.
taket är ju lägre i coupen men det är stolarna oxå så det blir inga problem... är själv runt 1.90 lång och har inga problem att sitta bak i en e46 coupe... har för mig att touringen är ca 2-3 centimeter längre än sedanen vilket ger bättre benutrymme bak
En del har blivit åksjuka ibak på min. Svårare att se framåt än på en sedan kanske.
E4
16
E46touring
330ci -02
Tack för alla svar...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.