AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.942

Ljudnivå X5

PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Har börjat snegla lite på X5 men i vintervädret så är det inte så mycket man får ut av en provkörning för hur ljudnivån i kupen är i förhållande till ex. E46 eller E39, den modell som ser intressantast ut är 3,0Da 04-05. Har även tittan lite på X3 men den känns lite för plastig inuti och misstänker att den inte är så välisolerad heller.
Ni som har kört mycket men X5 hur är riktingsstabiliteten i hård sidvind?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
X5 är lika tyst som "vanliga" BMW, stabiliteten kan nog andra bättre.

Mvh
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nja, nog är framför allt E39 tystare än X5. på min X5 är det framför allt glasluckan som låter en del. sedan är det lite orättvist att jämföra, för snitthastigheten i en E39 är säkert högre än i en X5. Det är ytterst sällan jag ör över 140 km/h med X5:an. Den är dock förvånande tyst i hög fart också, med tanke på luftmotståndet. E46 har väl en snarlik ljudnivå som X5.
det finns också lite däcksjud me 19"-arna, men inte värre än E39. E46 med 17" är ju direkt jobbig rörande däcksbuller, så den är klart sämre.
X5 är enligt min mening tystare än andra SUV:ar, både amerikanska och europeiska.
jag har absolut inte haft några problem med riktningskänslighet vid sidvind. åtminstone inget jag tänkt på under 3500 mil med både en 3,0 och en 4,4.

mvh Johan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag har ju inte ägt nån X5 men subjektivt är skillnaden liten, körde en sväng med X5:an innan servicen skulle göras och vart förvånad över tystheten på motorväg.

Mvh
Visa användare
44
.arvid.
Estorilblå M coupé
Highlandgrön X5 3.0d
Jag tycker att den är ganska tyst trots dieseln. Dock har jag dubbla glas.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
X5:an är helt OK vad det gäller ljudnivå.
Jämför jag med min tidigare E39:a kan jag inte påstå att det är någon större skillnad.
Matchar jag mot min E38:a upplevde jag dock den som tystare i högre farter.
Om jag ska peka på något speciellt ljud som sticker ut vid lite högre landsvägsfart är det möjligen ett visst brus från backspeglarna men det är marginellt.
Vad det gäller riktningsstabilitet när det gäller vind eller andra orsaker kan jag bara konstatera att X5:an är riktigt bra. Totalt sett är nog mina landsvägsmil i X5:an de tryggaste och lungnaste jag avverkat av drygt 75.000 mil sedan jag började köra bil.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
AMS brukar väl testa ljudnivån i dB. Borde väl gå att kolla upp om någon har tidningar kvar?
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Jag kanske inte ska räkna ut X3 ändå, såg bilder på en fullutrustad med terracotaskinn och sportstolar , ser mycket bra ut och inte så trist som en del andra jag sett, men så vill jag ha en ganska tyst bil är då X3 något att räkna med eller är det X5 som gäller (diesel 3,0 i båda fallen) Det skiljer ju dessutom en hel del i skatt och försäkring mellan dom.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jg har gjort närmare 2.7k mil det senaste året med min X3 2.0d och jag är väldigt nöjd måste jag säga. MAn åker högt och bekväm och så har man ju halva förbrukningen mot X5 4.4 som jag körde förut. Tips välj X3an utan sportfjädringen och stora hjul den blir komfortablare då. Här är lite mer info Länk
Eluppvärmd ratt är ett måste:)
Mvh
Asken
Jag har haft en X5-03 med vanlig fjädring och 18" hjul den gick mycket tyst
den hadde tygklädsel och minuppfattning är att det dämpar ljudet. Jag körde den 9000mil . Är man inte ute efter att det skall se bra ut utan vill åka bekvämt skall man skippa sportpaketet. Vi har beställt en X3a men den är inte lika tyst och bekväm men roligare och snyggare.

Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Asken: Kollade på din X3:a via länken. Måste säga att den ser jäkligt snygg ut i alpinvit. Även utrustningsmässigt har du prickat rätt tycker jag.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
PEH61,

Farsan har precis fått sin X3 3,0dA och kört några mil med den och är kanonnöjd! Själv är jag svag för Hamanns tolkningar av X3:

Länk
Länk
Länk

Undrar just hur den skulle se ut i individual Mugellorot? :=)
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Griseknoen,
Låter bra det återkom gärna med dina intryck. Var inne och synade X3an hos försäljaren idag igen och måste säga att den vinner ju mer man ser på den, bilen hade sportstolar vilket jag anser är en nödvändighet med mina 192 cm tyvärr så har jag ännu inte fått tag i någon för provkörning, dom får in en om ett par veckor, vidare så pratade vi om faceliften och den ska komma i sept. enl. säljaren förmodligen så uppgraderas motorerna då också så 3,0d får 231 hk, lutar nog att jag väntar några månader tills den blir officiell och går att beställa.
Asken, din färgkombination gillade jag med.
Njuren
Asken: Din ratt är jävlit snygg och jag har endast sett det utförandet på äldre tysksålda BMWs mest E39. Är det special på X3?

BMW - i nöd och lust?
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Njuren,

Det är mkt riktigt e39:ans multiratt som BMW nog plockat direkt från reservdelslagret till x3. Inget fel i det iofs, klockren ergonomi om jag får säga det själv och en av de snyggaste.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Njuren: Den är lite mindre dia och tjockare krans än äldre e38 mm då den är eluppvärmd.
Griseknoen: Den skiljer sig enligt ovan. E38&E39ratten tycker jag känns för tunn i kringlan när man väl kört den här.
Mvh
Asken
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Asken,

Är du säker? e39ans ratt på de sista modellerna var väl annorlunda med? Min 97:a är inte likadan som de senaste med som du säger tunnare kringla och glattigare, behandlat skinn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.