AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.226

vad för batteri ska jag köpa?

Sida 2 av 2
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att välja ett högkvalitetsbatteri på mellan 90-110 Ah är en nödvändighet om man kör korta sträckor och använder många strömförbrukare i vårt kalla land. Dels pga att batteriet blir svagare då det blir kallt och dels pga generatorn oftast aldrig hinenr ladda upp den mängd ström som det gått åt.
Mvh
Asken
Som bytt ett par batterier i sina dar men skiter i om folk inte tar till sig tips och vill göra sina egna erfarenheter....
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
Håller med Asken! jag brukar säga det kör man Bmw så ska man köpa bra reservdelar till sin bil! annars kan åka Hundkoja eller nåt! MVH Micke

Wh
187
Whalle
523i touring-00
Har inte köpt något ännu,men kommer givetvis att satsa på något känt fabrikat med hög styrka. Sen kommer priset i andra hand. Jag vill ha något bra,då får man väl vara beredd att betala lite extra.

/Whalle.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Biltema har börjat med en "ny" teknologi - Kalciumbatterier. Länk

75 Ah 315x174x175 (lxbxh) Audi Diesel, BMW m.fl 80-2751 698,00:-

Mvh
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Kanske vore värt att testa. Någon som har provat eller har nåon ide` om det kan vara något att satsa på (är ju halva priset mot andra).

/Whalle.
Halva priset halva hållbarheten. Men det vet du inte säkert förens om ett par år eller så. ;) Det är lotteri att handla hos Biltema...
Amethyst
Köpte ett sådant 80A från Biltema, har försökt byta det engång efter 2veckor. Köpte ett nytt för att slippa startkablar, men icke. Kör mest korta sträckor samt har 5-6st relä som drar och 4dioder som blinkar med ett blinkrelä vid vila. Trodde nytt batteri skulle klara detta men icke, svårt att säga iförsäg om det hade gått bättre med märkes batteri.

BOOM BOOM BASS
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
ASKEN: Jag har precis samma erfarenheter gällande batterier i vårt klimat, och med bilens alla strömförbrukare. Speciellt gäller detta tds:en där tomgången är så låg att laddningen helt enkelt inte räcker till vid stadskörning o korta sträckor. Batteriet tog slut stup i ett, men efter en riktig underhållsladdning fungerar det felfritt. Jag laddar nu upp det ca: en gång i månaden.
OM batteriet är gammalt o slut hjälper naturligtvis inte detta, detta märker man om batteriet inte längre tar emot laddning, eller bara har streta direkt efter laddningen, (dör helt efter bara några varv på starten- först snabba varv för att snabbt sina helt) Ett friskt batteri brukar gå på "reserven" många varv inan det dör helt.

Bearclaw
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.