AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
862

Dålig tomgång med kall motor

Ho
7
Hobie77
518i -90
Tja..

Ville bara säga så andra med samma problem kan hoppa över och kolla detta direkt..

Hade dålig tomgång på min bil en 518i -90 med M40 motor, motor varvet vid kallstart varierade mellan 4-500 till 13-1400 och ofta stannade den helt om man inte hjälpte med gas,

Gick igenom flera trådar här på AutoPower med liknande problem och hittade att det kunde vara problem med luftmassemätaren, och gjrde som det stod att man skulle dra ut den vid drift för att se om motorn gick bättre och det gjorde den, som ett under..
Trodde då att den var pajj, körde ett tag med bilen men sen när den var kall så var den där igen, och tänkte jävlar..

Läste lite mer om det kunde vara något annat och hittade de där om tomgångs regulatorn att man skulle rengöra den, och var ifärd med att ta lös den, just när ja skulle lossa slangen under den så märker jag att den slangen har en spricka i sig och tänkte BINGO! satte eltejp där för att testa, skruvade fast den igen och som genom ett trollslag så gick bilen som aldrig för..

Nu är man en stolt ägare av en 518i -90 som inte tickar längre (bytt kamaxel, vippor själv!! =) *stolt*) och som går bra kall som varm..

Bör tilläggs också att flera hade problem med ryckande bil på låga varv 13-1400 med 1,2 och 3 ans växel i och det hade jag med men nu är det också borta. kan starta på ettan utan gas bara o släppa kopplingen och bilen drar iväg vilket inte kundes göras innan jag satte en bit el-tejp för sprickan.

Slutet gott, allting gott.. till på råga så gick den genom besiktningen förra veckan med perfekta värden och utan anmärkning :)

BMW 4-ever..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.