|
|
|
|---|---|
|
Vilket system är bäst? För o nackdelar? Hur fungerar dom? Vad skilljer dom? Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" | |
|
xDrive liknar Haldexsystem och är en lamellkoppling som via givare (ABS, DSC etc) elektroniskt fördelar kraften mellan fram och bakaxel, Quattron är en helt mekanisk torsionskänslig ("greppkänslig") historia (som bevisligen hållit i många år). I framkomlighet vinner nog Audin stort, men den kan vara lömsk i höga hastigheter då den byter mellan över- och understyrning okontrollerat, iaf kunde äldre Quattros göra så... Länk Länk Finns en film i sista tråden där en 330xi bara klarar 20-30% av backen, medans en X5 med xDrive + diffspärr klarar 70%. En Audi Allrad med höjbar luftfjädring klarar hela backen! Mvh |
|
|
Det mesta skiljer, tillochmed inom 'Quattro' skiljer det :) Typ 1. Konstant 4x4 drive Torsen centre diff Typ 2. "Reaktiv" framhjulsdrift Haldex LSC diff Typ 1 finns på nyare A4's, A6's, A8's o S4's... Typ 2 finns på A3's, gamla A4's, TT's, Passats + Golfs ( 4Motion) Quattro finns alltså som olika system, men det man oftast menar är typ 1. Vridmomentskänslig mellandiff som flyttar kraften då det behövs. Väldigt bra, men eftersom quattro jobbar med 2.3:1 ratio så kan max 2.3 ggr utav kraften fördelas. Tex om du uppnår 10nm vridmoment fram innan de börjar spinna så kan max 23nm extra skickas till bakhjulen. Här kan du läsa lite mer om 4x4 på forumet: Länk Ett råd är att prova olika 4x4 system nu när det är mycket snö och is att leka med :) Min personliga åsikt är att Subaru har den bästa varianten ( Symmetrical AWD) konstant fyrhjulsdrift, följd utav Audis Quattro typ1. BMW har lätt den bästa varianten utav icke-konstant fyrhjulsdrift (xDrive). Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Tjena erito, jag gissar att du rullar i en Subaru nuförtiden eller? =) Det var en bra/intressant film som du postade i tråden du länkade till. Det blir nog en A6 Quattro (helst med diffspärr) för mig snart eller iaf till nästa höst/vinter... Åkte i diket häromveckan (tvär kurva på liten landsväg i Roslagen, det hade snöat hela dan och allt var vitt, man såg bara pinnarna som märkte ut vägen) fast bara med ena hjulparet och jag kom upp! Jag var tvungen att backa först och sen körde jag fram och lyckades styra upp bilen - då var jag jäkligt tacksam minst sagt! |
|
|
rob, du gissar helt rätt :) Jag förstår inte att jag inte kört riktig fyrhjulsdrift förr, nu är man lugnt sagt beroende! Körglädje har fått ännu en innebörd. Lycka till med nya bilen, jag har min på lackförsegling idag så det blir inget lekande förrän imorgon... Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Stackars dig! så nu slirar du runt som alla andra? =) Måste först övertyga banken (frugan) om "nödvändigheten" med en bra 4wd-bil, skälet till att det nog blir en A6 är turbomotorn som ska trimmas lite lagom =) |
|
|
Slirar i våran Ford Focus HGV lite nu och då.. övertygning till nya bilen behövdes inte för mig :) När hon körde den för första gången (inte ens på vinterväg) så sade hon "En sån här skall vi ha!" När det sedan blev snö/is så kändes köpet ännu mer rätt. Känns skönt med markfrigång som en X5, bränsleförbrukning som en kombi. |
|
|
erito "Väldigt bra, men eftersom quattro jobbar med 2.3:1 ratio så kan max 2.3 ggr utav kraften fördelas. Tex om du uppnår 10nm vridmoment fram innan de börjar spinna så kan max 23nm extra skickas till bakhjulen." För att överkomma detta problemet så har Audi (och de många andra tillverkare) assistans via bromssystemt. Om du ska starta och någon axel står på is så "duttar" datorn till bromsarna på den axel så momentet hoppar upp från 10nm till 100nm tex då kan du skicka 230 nm till bak itället och du kommer iväg snabbt. |
|
|
BMW_MAN, Fiffigt :) Vissa biltillverkare verkar dock inte gjort hemläxan Länk |
|
|
Sjukaste jag sett :-) Vårt företag har precis valt in Hyundai som ett alternatvi till tjänstebil. |
|
|
fakerlin, kan ju vara ett bra val om man vill ha en enhjulsdriven bil :-P |
|
|
:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.