AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
6.893

Problem med bilfirma/säljare i Göteborg

Sida 1 av 2
Jag ska väl börja med att berätta att jag sitter i rullstol efter en bilolycka för 6 år sedan, ja berättar detta för att ni ska förstå varför jag inte skötte allt själv... Nåja såhär var de, hösten -05 letade jag ny bil och hittade en 328 Touring hos en bilfirma i Göteborg, jag mailde några frågor och fick till svar ett bilen såldes av dem för en kompis eller liknandes räkning till någon på firman och jag tog kontakt med honom per telefon och enligt honom var de inga fel på bilen, ja de var väl nån liten bula men sånt får man räkna med så jag bestämde mig för att de nog skulle bli affär.

Vi kom överens om att jag skulle låta min assistent hämta bilen, jag bor på Åland så de är en bit dit. Hon åkte iväg och mötte upp med säljarens syster för han själv blev tvungen att resa bort och iom avståndet var de tajt med tid så min assisten skrev under alla papper och systern och hon skildes åt.

Föst upptäckte hon att bilens färddator inte fungerade, sen att vindrutan var sprucken samt att de vibrerade kraftigt i bilen när man bromsade och att ena dimljuset var sprucket, inget av detta hade säljaren berättat så jag ringde upp honom och han bad så mycket om ursäkt och sa att han inte kollat på bilen på ett tag då de var frun som körde den mest men han skulle givetvis stå för allt detta.

Detta var som sagt i höstas och fortfarande har jag inte fått nått av de som lovades.

Jag tycker att de till huvusak är säljarens ansvar detta men att även bilfirman bär en del av ansvaret.

Jag har under hösten/vintern försökt reda ut detta med både säljaren och företaget men utan resultat så jag kommer, om detta inte löser sig, lägga ut namnet på företaget och allt de för att flera inte ska åka på nått liknande.

Nu är ju inte detta några enorma summor men de känns inget vidare ändå!

Mvh Peter Leivo
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Kör bara kör!!

Löser det sig inte så tycker jag verkligen du skall hänga ut namnet på firman och gärna på personen i fråga!

Lycka till!

Schnell Schneller Sterlingrau
tack, jag har gett dem en sista chans!
jag drar mig för att hänga ut dem men de verkar inte lösa sig
När en bilfirma säljer på uppdrag åt kund eller annan, och uppger detta innan försäljningen, så är det så vitt jag förstått, med begränsat ansvar. Så jag tror tyvärr inte att bilfirman kan hjälpa dig allt för mycket. Det de riskerar genom att inte hjälpa dig är ju badwill. Men samtidigt så har bilen aldrig varit i deras ägo, det är därför inte helt rimligt att de ska stå för fiolerna. Men som sagt, om de säljer bilar som inte är ok i sina lokaler så tar de ju en risk.

Säljaren har ett ansvar, och köparen har ett ansvar. Det är mycket illa att säljaren inte gett rätta fakta till dig. Samtidigt har även du ett ansvar att kontrollera att bilen stämmer överens med vad säljaren sagt. Om du själv inte kunnat kolla bilen så hade man alltid kunnat skicka någon annan. Det finns bl.a. gott om folk på AP som finns i närheten och säkert gärna hjälper till.

Med rådande omständigheter (som du nämnde ovan; med att du har svårt att resa och bor långt bort osv) så har säljaren i mina ögon ett lite högre moraliskt ansvar. Detta bör han ta nu ta på sig enligt mig.

Jag hoppas verkligen att detta löser sig, och jag menar inte detta inlägg som en pekpinne. Jag skulle mycket väl kunnat hamna exakt i din situation om jag hade varit i din sits. Lycka till!
ja de låter vettigt de du skriver! tack!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, arn.se

Vad jag vet har ett företag som säljer bilen "för kunds räkning" numera samma ansvar för fel som om de själva äger bilen.

Hoppas att allt löser sig.

Don't dream it, drive it
traum:
Håller med Tretretti till fullo. Den som säjer en bil "åt kund" har EXAKT samma åtaganden som om bilen stod reggad på firman som säljer den.
Om bilen ska säljas "åt kund" utan garantier och andra åtaganden så måste försäljningen ske UTANFÖR bilfirmans mark och ett kvitto måste behandla ämnet... Finns inga slingriga undanförklaringar som fungerar så att en bilfirma kan komma undan detta... Stentorsk direkt om bilens ägare / bilfirman försöker sig på en blåsning, precis som om det vore bilfirmans egen bil.

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Rolex/Tretretti: Säger lagen att firman har det ansvaret? Isf är det så.
Det jag fått lära mig (det kan ju som sagt vara gammal info) är att firman inte alls har samma ansvar om det står "säljes för kunds räkning" på bilen.
Rolex och Tretretti har helt rätt. Många år sedan det blev ändrat. Sker affären i en bilhall eller liknande så kan man kräva säljaren på garantier.
traum: Tro mig, såhär är det...

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
jag ger dem till imorrn, sen lägger ja ut allt här
då detta inte verkar få en lösning så...

företaget heter Auto-power ( www.auto-power.se ) vid Gamla Kronvägen 10 i Partille och säljaren heter Niki och Åsa Åberg

hoppas ingen annan råkar ut för samma sak!
An
66
Antijustering
Bmw 530 Ia Touring
hehe.. dom är i farten igen..att dom orkar hålla på..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
kontakta en ARN, Konsumentverket och möjligen en jurist. Om inte det hjälper, så skriv ett mail till Göteborgs-posten.

Auto-power är väl gamla ludvigsbilar (de som sätter en ekorre på alla sina bilar) eller?

___
Vagnparken: Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Gamla ägaren sålde ju Ludwigsbilar men inte namnet verkar det som. Eftersom det numera heter auto-power.se

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Gamla ägaren sålde ju Ludwigsbilar men inte namnet verkar det som. Eftersom det numera heter auto-power.se

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Är stor skillnad om en bil säljes för kunds räkning eller annonseras åt en kund.
Stor skillnad på om kvitto upprättats mellan kund och handlare, eller kund och "privat" ägare till fordonet.

Bara för att en bil säljes på en bilhandlares mark, så ger det automatiskt inte garantier.

Som sagt så beror det på vad det står i ett köpeavtal. VEM har DU köpt bilen utav?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bilar som säljs på uppdrag av kunder till företaget bör man undvika... det känns som att alla bilar som inte är ärliga nog att säljas på normalt vis säljs på "uppdrag" av en kund.

___
Vagnparken: Länk
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Mugge: i 9 utav 10 fall om det gäller en nyimporterad bil, så stämmer det...dock inte om det är ett fordon som varit i trafik länge i sverige.
Nej fartglad, man skall med rätt ahålla sig borta från bilförmedlare o annat "löst folk som inte har mage att stå för vad de gör. De som "kör" med fulast metoder vad avser mätarfusk o annat är just förmedlande agenturer. En "riktg" firma är enklare att slå på om den betr sig illa. Spelar ingenroll hurvida bilen är nyimporterad eller ej. Detta kan man ju avläsa enkom på formen av företagsmhet, mäkla bilar, agent för bilar. Skrattretande. Tag ansvar istället. Vem jag köper bilen av styrs i mångt o mycket av avtalet, framgår det inte där att det är en mäklare så har inte denne varit inblandad och kan därmed inte ställas tillsvars. Görs affären upp hos mäklaren o mäklaren sammanför kund, anger pris etc så har denne ett ansvar. Låter mäklaren kunderna helt själva bestämma priset förmedlar han kund eller säljkontak och kan nog därmed hålla sig skadeslös men så fort denne blandar sig i affären är han int längre förmedlare utan agent eller mäklare med ansvar. Har faktisk aldrig sett en bilförmedling som varit det de gett sig ut för att vara, de är alla agent eller mäklare sen vad de kallar sig själva för att ungå ansvar och fuska med priet "in" och priset ut" dvs blåsa bägge kunderna är en anna´n men likväl klandervärd sak. Handla aldrig hos en förmedling.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.