|
|
|
|---|---|
|
Länk Import, servicebok saknas, nuvarande ägare endast haft den ca 1½ månad. Har långt att åka för att titta, så mottager gärna synpunkter :) | |
| Du menar att du behöver ännu fler varningsklockor än dom du redan har? | |
|
Det verkar som att den kan vara något att ha trots att servicebok saknas om det finns kvitto på allt som är bytt och skicket är som han skriver! + är att den är import och då menar jag rosten har inte kommit än men sen att den kanske gått 27k mil istället för 20 är alltid en nagel iögat. För mig går gränsen i den prisklassen när det gäller servicebok,åk och kolla med 29000 på fickan! Mpower |
|
|
Tänk om den gått 40' mil då? Jag skulle be han faxa över alla kvitton på de bussningar etc som påstås vara gjort. Ringa tidigare ägare etc. Det sämsta man kan göra är att åka dit med kontanter på fickan. Pengar brinner ALLTID i fickan! Tror knappast han kom på nu att han vill ha en E30 helt plötsligt... M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
| Tackar för svaren. Blir nog bäst att hoppa över denna, helst skulle man ju vilja ha historiken från Tyskland också, blir för mycket krångel för en bil i den prisklassen. Får leva med abstinens ett tag till helt enkelt :) | |
|
johns:Det bästa är att hitta en sv-såld med samma mil och skick som han påstår i anonnsen men det är inte lätt,synd att avtåndet är långt annars så hade det varit lätt att verifiera det som står i annonsen. Jag har själv köpt en 318-92 med samma miltal utan servicebok och med en hel bunt med kvitton på saker som var gjorda på bilen och den var i väldigt bra skick.Samma prisklass med.Men alla har sin tolerans nivå,tex jag skulle inte köpt min 328 utan att det var bra historik osv. STEPHAN: 40` mil är långt men är allt bytt på den som det borde vara då så kan man nog lägga 10´mil till utan större problem?! Mpower |
|
|
Betan: Det finns saker som går sönder efter 40' mil som inte räknas som slitagedelar; Dörrgångjärn Bottenstocken in växellådan Olika lager i drivlinan etc etc. Dessa saker kostar multum att byta och då hjälper det inte att man bytt bussningar... M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
I detta fall kan man förutsätta att bilen är skruvad minst 10 000 mil. Då är priset inte speciellt förmånligt. Om bilen är i bra skick fastän den gått cirka 30 000 mil (uppskattningsvis) så kan den kanske vara värd 25-27 000:- Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Det är som ni skriver,och vem vet hur långt bilen gått?Sen så är det ryskroulette att köpa en gammal bil med 20´mil eller 30´mil bakom sig. STEPAN:efter 30 tusen mil kanske växellådan byttes och vid 34 tusen så renoverades drivlinan? Tyvärr så vet man inte och som sagt mer eller mindre chansning att köpa äldre bilar. Detta är spekulationer från oss mer kan vi inte påstå johns! Mpower |
|
|
Betan: Risken/Chansningsprocenten avgör man själv beroende på vilken historik som presenteras inför det bilköp man står. Mindre risk om man letar efter en väldokumenterad bil helt enkelt. Att folk tappar bort serviceboken är för mig obegripligt - som att slänga bort bankboken (på den tiden det var obligatoriskt för att få ut pengar). M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Ni har helt rätt. För många tveksamheter för man ens ska orka ta tag i historikforskande, 325'or är ju inte precis en raritet (även om det är ganska dött på begagnatmarknaden just nu). Men som sagt, när abstinensen är stark är det lätt att göra nåt förhastat, tur man kan komma in här och nyktra till :) Fattar inte heller hur en servicebok kan försvinna, enda gången man tar ut den ur handsfacket är ju när den ska stämplas, och som ägare till just en importerad BMW borde man veta att folk är väldigt petiga med sånt när det är dags att sälja. |
|
|
STEPAN och johns:Jag håller med om servicboken det finns bara en bra "ursäkt" för att servicboken inte finns i ägorna och det är att den är/blivit stulen,men det accepterar man som köpare inte ändå....Jag tänkte på det för ett halvårsen och sen dess har jag serviceboken inne i lägenheten! Mpower |
|
|
Tror iof inte att man ska vara för rädd att köpa en import utan bok, köpte en själv för ca 2 år sedan. Det stog 8000 på mätaren men jag kollade upp med Bmw och fick till svar att -98 hade den gått 13800 mil. Fick med en service bok som en o samma kille hade skrivit i med stämplar från samma firma i Tyskland, den var to m ren o fin = förfalskad iallafall den som jag fick. Men det är då man får lita på sig själv o pruta ordentligt, o det gjorde jag oxå. Har kört bilen året runt i 2 år och inga som helst problem, bytt bussningar o vattenpump. Bilen är superfin både utv o inv, ser inte alls sliten ut. Nackdelen kommer den dag jag ska sälja den då får man förklara för nästa ägare hur det ligger till men allt. |
|
| Jo jag köpte en import e39 utan s-bok för 1 1/2 år sen! Inte skruvad, inget lik, tvärtom! Den var verkligen i toppskick! Mycket fin bil som jag saknar :) | |
|
Serviceboken ska man ha hemma inte i handsfacket. Ända gången man behöver den är när man ska serva bilen. Min bil: |
|
|
U-turn: Om alla tänkte som oss så skulle det inte fattas någon servicebok på någon Bmw.... Men som du antyder "borta bra men hemma bäst" :-) Mpower |
|
|
Ni som har serviceboken hemma, vad gör ni om ni råkar glömma skicka med den när ni säljer den? Jag upplever det som att det är hyffsat vanligt att serviceboken till äldre motorcyklar saknas, det beror nog till största delen att det inte finns något handsfack att lägga den i |
|
| Har ni serviceboken i ert handsfack?? Ni har väl reg.beviset där också :) | |
|
Palle83>> Är man någorlunda ordningsam så har man oftast en original bilpärm som innehåller instruktionsbok, reg. bevis, servicebok, bes. papper, rep.kvitton, extra nycklar osv. hemma. Lägger aldrig något av bilens identitet i handsfacket.Några problem att något skulle glömmas vid ev. försäljning har jag ej varit med om direkt. Själv sparar jag vart ända kvitto som jag lägger på bilen även om bilen är av äldre modell i ett kuvert som kan styrka att detta har jag bytt, brukar vara uppskattad vid försäljning. mvh |
|
|
Dutta: Där satt den:) Min bil: |
|
|
Dutta:Helt korrekt,det är inte svårare änså att behålla orginal kvitto och servicbok. Alla ägare måste ha samma tankesätt det är problemet Mpower |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.