|
|
|
|---|---|
|
Känns som att det är något som inte är som det ska. Min bil drar 1,2 /mil då är det ytterst lite stadskörning. Det tycker jag är lite väl mycket för en 1.8 eller vad säger ni? | |
|
50% för hög bränsleförbrukning !!! Kolla stift, olja+filter, tändkablar, tändningssystemet, bränslefilter och är du osäker på när detta är bytt se till att byta. Allt utom oljan bör bytas om det gått mer än ca 4000mil, ta loss stiften och se om de är dyngblöta efter körning eller kladdiga på annat sätt, luktar det mycket bensin om dem får bilen säkert för mycket bensin. Mycket vanligt är att bränslefiltret är igensatt, kostar ca 200kr totalt att byta och kan vara den lättaste vägen om du inte vet hr långt det varit med. |
|
|
Annars är det nog Lambdan som lämnat in om inget av ovanstående funkar. Mvh |
|
|
Länk Mvh |
|
| Stift, olja, filter är bytta men bränslefilter vet jag inte kanske ska byta det om det påverkar så på förbrukningen. | |
|
Min 518 från -90 drar också en j-la massa, 1,1 har jag lyckats hålla den på. Då har jag mest kört på E4 i Sthlm runt jul, alltså med lite trafik och rätt bra flyt. Jag har bytt olja + filter, that's it. Jag ett ventillyftar-knack vid kall motor som kanske påverkar. Så har jag dessutom kass termostat som gör att temperaturen aldrig går mer än till första strecket på mätarn, alltså mellan blått och mittenstrecket vilket kanske också kan påverka, jag vet inte hur många grader som skiljer mellan strecken. Skriv väldigt gärna in om du hittar "felet"... Mvh |
|
| Om bilen går kall så drar den mer. Byt termostat. | |
| Min termostat är helt ok, men jag tycker ändå att 1,1 som Hardy skriver låter mycket för en 1,8 jag har hört 0,8 vilket jag tycker låter mer rimligt!! | |
|
0,8l/mil SKA DEN DRA om motorn är fräsch och har bra kompvärden! Hardy byt termostat och din bil lär dra under litern iallfall! Men kom ihåg att det kan lika gärna vara termostatgivaren som är dålig, det hade jag och då drar bilen inte mer bensin, det gjorde inte min allafall! |
|
|
Kolla även bränsletrycksregulatorn. Länk |
|
| Det är inte så enkelt att tanken läcker? | |
| Hm det skulle ha märkts ordentligt om det så bara sipprar ut någon droppe, luktar enormt mycket och behöver inte ens läcka för att det ska göra det ibland så det hade nog surre77 sagt. Men det är klart han kanske inte har något luktsinne? | |
| jorå luktsinnet finns kvar än så länge :p läcker gör den inte. Men en annan konstig sak är att ibland när man ger gas känns det som den kommer stötvis, kvävs på något sätt. Lite svårt att beskriva men, den känns trög ibland. | |
|
Ett till tips,men jag förmodar att du redan bytt luftfilter? Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.