|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... på tal om vinter- och snöegenskaper: Såg i lördags hur en katt ... XJS (ca 1988:a ...) med en 4 lit V8 smög iväg på TRX ... väl använda sommardäck i minst 3 dm nysnö på gatan ... och det utan minsta antydan till hjusläpp bak??? Det var orört mönster i snön!! Direkt efter att han åkt - efter litet affärer - smög jag ut med min M535:a som rullar på nästan nya Nokia friktion i snön för att testa. "Int fan kom ja´ iväg utan hjulspinn" ... TROTS ett ägg på gaspedalen. Är full av beundran ty jag vet hur TRX sommar beter sig i snön. Till min nackdel talar 500 kg mer vikt på Jaggan samt att min 3,91 ... är nästan omöjlig att starta mjukt med. MVH /// Paap R ... still imposed about that cat! |
|
skulle aldrig ens tänka tanken att köra med sommardäck nu på vintern...inte ens odubbat!! det är så olyckor sker... |
|
|
Olyckor sker inte pga sommar eller vinterdäck, olyckor sker för att föraren av bilen inte har vett att anpassa hastigheten till väglaget....... Mats BMW CS #5847 |
|
|
hmm... minns tillbaks för ganska exakt 2 år sedan när jag hämtade min 740ia E32 i malmö i rådande vinterväglag.. dvs snö och slask.. vagnen var utrustad med hyggliga TRX 390 tror jag dom heter.. vintersulorna låg i bagaget.. tyckte att de var en ganska spännande upplevelse... nja lämpliga som vinterhjul tyckte iaf inte jag att dom va.. BMW CS #5139 |
|
| Vet inte om de är jag som har fått totalt hjärnsläpp för stunden?! Men va är TRX för nåt? | |
|
Haas: Väldigt enkelt uttryckt, en typ av däck som många finare äldre bilar är utrustade med, men som numera knappt går att få tag i. Sök på "TRX däck" på Google om du är mer intresserad. Wilhelm Svenselius |
|
| Jag råkar ju ha en uppsättning TRX sommardäck liggande i källaren, säkerligen gamla och stenhårda. Kanske skulle plocka fram dom och testa i snön... | |
|
Paap. Var det inte 12:or i XJSen eller fanns det olika motor alternativ i dem? (inte för att det har så mkt med tråden att göra men jag blev lite nyfiken) /Ian |
|
|
nog f-n händer olyckor lättare om man kör med sommardäck på vintern! vet inte hur ni gör söder ut, men här uppe i umeå kör vi bara med vinterdäckm ingen är så dum att dom kör med sommardäck, eller TRX för den delen.. |
|
|
XJS fanns med XK/AJ-6 3.2, 3.6, 4.0 R6 samt V12 4.9, 5.0, 5.3! De rullar fiiint...o spinner, precis som min góa lilla katt Majsan, i motorn ;-) Däremot lär de spinna nån annanstans, med TRX...OM de inte var NYA, med Michelinmönstret...för det BITER faktiskt i snö...Jag har kört en av mina E23:or på detta i just snö, o dra åt h-vete vad det gick iväg framåt...Resten av färden var dock en formidabel KATASTROF...Herreguud!!! Bambi på TEFLON!!! (med vansinniga "Curling-sopare" i 180..framför hjulen, kändes det som...Gliiiid, ditt as!!!...skrek de... HJÄLP!!! skrek jag...o ville hoppa ut ur vagnen, med risk för näsblod i skarsnön...) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Jaha.. Där ser man. Jag hade nämligen en polare som hade en 5.0 V12 och fick för mig att det var det enda motor alternativet... men där ser man fel har man ofta. |
|
|
Oj...Nu vill jag ha en XJS V12...(Katten Majsan har faktiskt klagat sedan jag sålde XJ6:an..Brrr Mjauuu ARG, "husse har svikit den Brittiska "katt-traditionen" som alltid funnits här hemma...Hon är inte helt glad, o sprätter ut all mat på golvet :-( Jag skall genast konsultera den eminenta siten Traderamotor.com... Kanske byta märke? Vem vill byta 740iA Indiv. mot XJS-R/XKR/XJ-300 eller -68 420G (traumvagen)? Allt för att blidka den lilla arga katten? Kan sägas att på den tid det begav sig(1992-1996), SOV hon ALLTID i Rovern eller Jaggan, o det gick inte att få ut henne ur bilen...ens med hot om matranson...o hon är ett rätt "tjockt djur" hehe :-) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
@KRAFTWERK Jag fann faktiskt något så udda som en manuell X300 på Blocket idag. -95, 3,2 liters och högerstyrd. Blir inte mer brittiskt än så.... |
|
|
Jag vet... har sett den...men vill ju inte ha manuell...högerstyrd tycker jag bara är ett plus...är ensam om detta, men kör man Brittiskt skall det styras Brittiskt ;-) Katten skulle bli jätteglad... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
Paap Reeder |
... är inte så hemma på Jaguarer men jag vet att det var en 4 lit motor. Uttryckte mig kanske litet oklart ty meningen var att katten skulle få på sig faktiskt nya TRX dubbade vintertassar hemma hos mig ... men "centrumhålshelvetet" stämde inte. Jag har själv på prov kört med jaggafälgarna på min E32 men märkte då inte den mm som skiljde centrumhålen åt och "lurade" honom att köra några mil på sina sommar. Illa var det ... men allt gick bra och det tror jag mycket beror på vilket grepp katten den hade i snön. MVH /// Paap R |
|
Jag har kört runt på sommardäck två vintrar i rad nu och det fungerar faktiskt bättre än man kan tro. Dock så är det ingen BMW och heller inte någon bil med V8 de sitter på. Testade 320in med sommardäck förra vintern i 5cm snö och det gick inte ens att köra i svag nedförslutning. Fick även lov att köra ut M3an förra vintern, då med samma hjul som 320in och den blev far min lite sur på eftersom jag tog mig fram bättre med den i snön än vad han gör med sin volvo med dubbdäck. Det gäller att planera körningen längre fram så går det fint. Temperaturen kring nollan är den som är den värsta för sommardäcken, blir det neråt 5-10minus är det riktigt bra fäste. Kanske ska tala om att bilen är så pass gammal att det är lagligt att åka på sommardäck innan nån börjar tala om hur olagligt det är. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.