AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.543

Går lambdasonder sönder av slitage eller finns det andra bakomliggande orsaker?

Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Som jag skriver i rubriken undrar jag om man kan anse det normalt att va tvungen att byta sonder runt 17' mil?

Den går inte sönder av någon annan bakomliggande orsak, dvs att ngt annat orsakar att en sond går sönder?

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
VAG har en rekomendation på ca 14.000 mil, det som "slits" är reaktionsförmågan , det tar längre och längre tid för lambasonden att reagera/reglera ju flera mil den gått.
Hur bilen körs och används har nog en inverkan också.

///MVH Hasso
Länk
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Okay, tack för det snabba svartet Hasso!

Anledningen till att jag frågar är att jag är spekulant på en 540 som just fick bägge lambdorna utbytta, detta uppdagades av besiktningen på grund av att avgasvärdena var för dåliga.

Efter byta, gjort på bmw med originalsonder, gick den igenom utan probelm.
Det var Stephan735 som sade att det möjligen kunde finnas andra bakomliggande orsaker. Dock tror jag detta var första bytet och kanske inte så konstigt med 17' mil bakom sig? Finns det andra som kör 540 som har fått bytt sonder?

Mvh Johan
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Okay, tack för det snabba svartet Hasso!

Anledningen till att jag frågar är att jag är spekulant på en 540 som just fick bägge lambdorna utbytta, detta uppdagades av besiktningen på grund av att avgasvärdena var för dåliga.

Efter byta, gjort på bmw med originalsonder, gick den igenom utan probelm.
Det var Stephan735 som sade att det möjligen kunde finnas andra bakomliggande orsaker. Dock tror jag detta var första bytet och kanske inte så konstigt med 17' mil bakom sig? Finns det andra som kör 540 som har fått bytt sonder?

Mvh Johan
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Jag har bytt bägge mina sonder vid ca 26' mil och har kört ca. 3' mil efter detta tror jag(kommer inte ihåg exakt mätarställing just nu).
De byttes i samband med katalysatorbyte då kattarna började bli täta.

Jag vet inte om lambdasonderna varit bytta innan detta men jag har inte haft några problem efter detta och SBP visar mycket fina avgasvärden (med Ferrita kattar och fullflödesdämpare).

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Okay, det är väl den uppfattning jag också har fått, men bättre att vara säker innan eventuellt köp än efter-

Extremt fräsch bil du har med tanke på mätarställningen! Syns absolut inte att den gått nära på 30' mil!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Finns ju lambdor som rullat 80.000 mil och fortfarande funkar perfekt.
Visa användare
747
TCG
Neues
Tack så mycket! Riktigt kul att höra att du gillar skicket på min bil!
Jag gör mitt bästa för att hålla henne i fint skick.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Detta var ju en intressant tråd .. men ingen säger om det kan finnas andra orsaker till att lamdasonderna ger upp, har många gånger funderat på det också kan ju vara intressant att veta eftersom på 320 som jag har så gick lamdan efter a 2000 mil efter bytet av katt och lamda.... skall snart börja titta över den och då kan det ju vara bra att veta detta 320 alltså.. har tänkt annonsera ut den men vill göra en service på motorn så som stift oljebyte filter ps har bytt till en orginallamda på den innan jag ställde av den

Ja jag håller med Neues TGC grymt fin bil du har får erkänna att lite sotis blir man

Bimmer
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Olika saker som kan sabba Lambda.

-En del bilar har Lambdan i grenröret - kan pajja av den extrema värmen men är mycket sällsynt.

-Andra har lambdan nere under bilen innan katten (många BMW modeller) här blir det kalla avgaser stället (och skitsprut) och sensorn kan "sota igen"

-Dålig bensin med tex bly (eller andra tillsatser) rester eller annat skit kan lägga sig på sensorn.

-Slietn motor med oljeförbrukning kan skapa beläggning på sensorn
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Okay, visst lambdor kan hålla väldigt länge, men är det onormalt att behöva byta vid 17' mil? Alltså ngt man bör undersöka närmare?

TCG, hade jag mer pengar skulle jag köpa en 540i e39 liknande din, dock med facelift strålkastarna, annars är din nära på perfekt!

Tack för alla svar, bra att kunna lufta sina funderingar med likasinnade.
Visa användare
747
TCG
Neues
Gällande intervall av byte vet jag inte, en Volvo 740 jag hade har med nuvarande ägare rullat över 40' mil och lambdan är inte bytt än mig veterligen.

Dock så kan de väl gå sönder i förtid som allt annat på en bil. Det som jag starkt rekomenderar är dock att du köper original lambda. Har hört från flera vänner med olika bilmärken som testat pirat lambdor och de gått sönder snabbt (inom 1år). Någon av dem bytte till en begagnad original lambda och den har nu hållt i ett par år utan problem.

Så original är det som gäller enligt mig, iallafall när det gäller lambda.

Bimmer67 och Neues, tackar än en gång för de kommentarer ni gjort om min bil! Det har fått denna dagen att kännas riktigt bra!
Jag lägger en stor del av min lön på att äga, förbättra och köra min bil så det är verkligen kul att höra så positiva kommentarer!

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.