AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.292

Förena 633csia med chev 350...

Vill börja med att säga att jag är glad att vara tillbaka på autopower.se efter en tids elände. Nyskild och mindre budget underlättas nu av glatt humör och ny flickvän. Ser fram emot nya projekt och nylagd asfalt...

Detta är en fundering till er som är uppdaterade kring SBP's regler kring motorbyten. Jag har själv hållit på med detta men känner att jag inte är tillräckligt up to date med de nya reglerna.

Har en 633csia -80 som jag först börjat turbokonvertera. Men nu när bilen och projektet stått ett tag så har jag börjat fundera... Det är nämligen så att jag har en trimmad smallblock komplett med preppad låda som ligger och skräpar.

Min fundering är väl rätt solklar? Vet någon om jag får bilen godkänd med den motorn?

Bilen är flyttgodsimporterad och bör ju således undantas från avgaskraven.

-------------------------
BMW 657csia på G ?!
-------------------------
T3
111
T39m
328CI - 96
Finns en kille på Rejsa som gjorde något liknande du kanske kan finna inspiration där? / Mvh Jimmy

Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Det är jag som menas med killen på rejsa :)
Jag håller på att lägga ner en CSB i min E3, det får plats hyfsat i den i alla fall.
Jag har fått ta styrsnäcka, pedalställ och rattstång från en E23 för att får plats med spisen.
Har även fått svetsa om framvagnsbalken.
Mittre styrstagen måste svetsas om så det går under tråget också.
Är inte helt klar med min, men det finns en del bilder på bygget på mitt företags hemsida: www.sportvagnskonsult.com

MVH

Krille
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Förena?? du menar förorena:)
Men är det någon som vet om det är regelmässigt möjligt att få den godkänd?

ma
150
maxxar
bmw 318. 87a
bmw 635 csi. 83a
bmw 2002-72a. banbil
blir nog svårt. ring bilbesiktningen och prata med nån där. har själv tänkt samma tanke. tror dock bilen blir lite framtung med en stor v8a.
Ja det blir nog till att ta tjuren vid hornen och slå dem en signal.

Tänkte att med lite tur kanske någon annan hunnit före med något likadant projekt. Ja tror iofs inte att det skiljer axeltrycket borde bli så mycket annorlunda. Viktskillnaden är nog inte så stor och dessutom hamnar ju vikten längre bak då v8:an är kortare.

Jag har själv funderat lite på att stoppa i en SCB i en E28. Rent tekniskt skall det inte vara några problem, men man måste ta en motor nyare än -88, alltså med katalysator. Du skriver att du har trimmat din motor, och då blir det värre. På bilar nyare än -75 får man över huvud taget inte röra motorerna, dom måste vara helt i originalskick. Axeltrycket skall inte vara några problem, en M30 väger i stort sett lika mycket som en CSB.

Sedan har man ju problemet med effekten. En V8 har lite för mycket vrid för att man enkelt skall kunna få det godkännt. Man måste byta fler grejer på bilen, som tex. bromsar, bakaxel, styrsnäcka, så kan bilen klassas som ombyggt fordon. Då får man ha 15kw/100kg, och det räcker ju mer än väl. Någon riktig gräns för vridmoment finns inte då, så länge besiktningsmannen på SFRO anser det rimligt.

Läs mer på Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Med en rfso bes så är jag ganska så säker på att det är genomförbart..ifs så kanske du får annvända dig av en bes maskin för att klara kraven. Men det är en ren petitess i det hela.
Men varför inte annvända en helalu maskin ??
Min bil är flyttgodsimporterad och undantagen från avgaskraven.
Att motorn är trimmad spelar ingen roll. Det syns inte på utsidan.
Har för mig att de minsta chev-åttorna levererar vrid på någonstans kring 300Nm, så det borde gå att hitta lämpligt motornummer tycker jag.

Att jag inte väljer en alu-motor säger sig självt. Har ingen sån som ligger helt enkelt.

la
132
larpan
m535i -85
jag säger turbo! finns ju inget bättre än ljudet från en rak 6:a eller stoppa i en m5 motor ist. fast min åsikt spelar nog inte så stor roll. men det tycker jag iaf ;)
Bm
196
Bmw 600hk....
633csi-77 Holset hx50
635csi-79
323tic-82
Hej..Min bil är också flyttgods men är absolut inte undantagen avgaskrav!!
Det gick inte att få igenom denna bil med turbo och ett bromsintyg med låg effekt...Tvivlar på att det går att få igenom V8 bara för att det är flyttgods..
Stefan...

Race to the last drop!
Nej jag är övertygad om att det inte går att få igenom den med turbo.
Med v8 däremot skall det däremot inte vara några problem.
Vad gäller avgaskraven så är den undantagen från de i sverige gällande för motsvarande svensk eller på annat sätt importerad.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.