AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.296

Felmeddelande: "Check brake lines" - Vad är det?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Skrev fel i förra rubriken så det kan tas bort, moderatorer...

Till ämnet:
Jag fick meddelandet idag. Sedan ett par veckor lyser ABS och ASC, hade tänkt få det felsökt till veckan. Men vad betyder "Check brake lines"?
Bromsbelägg samt bromsbeläggsvarnare byttes för en månad sedan, bromsvätska byttes i höstas.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
bromsledningarna.
troligtvis så har du en trycksensor i bromssystemet som varnar för att du inte har rätt bromstryck då du trycker på bromspedalen. Detta är med stor sannolikhet på grund av läckage i bromssystemet.

kolla vätskenivå, känn efter om pedalen vill fortsätta sjunka mot golvet eller om den är helt stum, både vid avstängd och startad bil.

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Är du helt säker på att det inte står "...brake LININGS"? Det betyder bromsbelägg och kan helt enkelt vara så att varningen inte återställts sedan bytet. Se Länk för hur man återställer.

Mvh Björn
Vad jag vet finns det inget checkcontrol-meddelande som gäller specifikt bromsrör. "Brake linings" som det bör vara fråga om i detta fall är inte bromsrör, utan bromsbelägg.
Jag var visst för sen på avtryckarfingret, Balmgren. :)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Hmmm... Jag går ut och kollar.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
...och visst hade ni rätt. "Check brake linings" står det.
Så imorgon bitti provar jag enligt länkat mektips:
"Lägg tändningsnyckel i läge 1 i minst 30 sekunder utan att starta bilen, då raderas felregistreringen i minnesbanken. Och bromslampan slocknar när bilen startas på normalt vis."

Men bromslampan lyser inte, det är bara felmeddelandet jag får. Och varför kommer det först nu? Jag har ju kört runt 300 mil sedan bromsbelägg och slitagevarnare byttes.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag satte tändningen i läge 1 ca 1 minut men meddelandet är kvar.

k1mzo: Slitagevarnarna sitter vänster fram + höger bak.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kabeln till slitagevarnare höger bak har legat emot hjulet och slitits ned så den kortslutits. Bytte den men felmeddelandet var kvar efter ovanstående procedur samt körning.
Vänster fram visade sig också vara ur funktion, bytte den och meddelandet försvann efter att ha haft tändning i läge 1 ca 40 sekunder med förardörr öppen (vet inte om det påverkar om dörren är öppen, men jag hade den i alla fall öppen).

Så nu är jag felmeddelande-fri - FF!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Måste man ha slitagevarnaren? Jag har precis bytt bromsar (skivor, backar, belägg, slangar, vätska) och den gamla varnaren tog jag bort utan att ersätta och nu säger den "check brake linings".

Gnäller den om de inte sitter nån varnare där eller ska jag bara göra nollställningen?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Om man inte ska ha slitagevarnaren så måste man bygla kontakterna för att få bort felmeddelandet. Jag ser dock ingen mening med att inte ha slitagevarnarna, det är ju hur bra som helst att bilen säger till när beläggen är slut så man slipper riskera att slita ner beläggen så mycket så att skivorna tar skada av att man kör stål mot stål.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Alltså kortsluta sladdarna/kontakten för att få bort meddelandet?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Slitagevarnarna gick inte att återanvända när jag bytte bromsar och jag tänkte slippa köpa nya. Klippte därför sladden och lödade ihop de båda stumparna. Detta borde betyda bygling?

Har provat nyckeln i tändningsläge 1 en längre stund med felmeddelandet "check brake linings" återkommer hela tiden iaf.

Vad är fel?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Felmeddelandet försvann efter några dagar. Hittade info om att man skulle slå på tändningen i nåt av lägena i 30 sekunder och då skulle det nollställas. Det var inget som funkade för mig utan de försvann av sig själv efter ett tag bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.