|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Jag har en E34 535 -90, tyskimport -96. Min Generator har sagt upp sig och jag söker nu efter nya kol och laddningsrelä. Köpte en sån enhet på mekonomen till Bosch, vinklad. Passade såklart inte. Det visade sig att på min generator så måste man ta bort en liten plastkåpa baktill för att komma åt innanmätet. Verkar alltså inte vara samma del som jag köpt, som behövs. Dessvärre står det ingen märkning på min generator, så det är svårt att veta vilken det är. Misstänker att det är nån 115Ah Bosch, för det är väl standard på min bil? Den har en kyl-anslutning med ett 90-graders plaströr på ovansidan, som är vinklat fram mot lyktans insida. Över kabelanslutningarna sitter det någon form av plastskydd. Bakifrån sett (anslutningssidan) så sitter kabelanslutningarna till vänster, på högra halvan av baksidan sitter ett ovalt svart plastlock med två spårskruv, som inte går att ta bort när generatorn är monterad, för oljefilterhållaren är ivägen. Ska jag behöva montera bort generatorn för att hitta rätt del, eller kan nån tipsa om bosch-numret? tack på förhand. | |
|
Har en sådan generator som du beskriver liggandes från en 535ia -90. Var ut i garaget och kollade upp beteckningen så här stod det på den lilla röda lappen. Bosch 0120 468 007 008 N1 -> 14V 40/115A //Roffa |
|
|
Tror att du måste ta bort den svarta kylkåpan så hittar du nog den. Så var det på min 520 jag har haft. Kolla Länk. /Peter |
|
|
Tack för hjälpen, det löste sig. Jag hade en Bosch 115A |
|
|
EKBLOM. lyckades dy byta kolen osv utan att ta bort generatorn? Svårt? Och var köpte du delarna? tack.. |
|
|
Hej Jag lyckades byta kolen och diodbryggan (en enhet) utan att ta loss generatorn helt. Jag gjorde följande: släpp spänningen på remmen. häng av remmen. lossa "remspänningsanordningen" från generatorn så att du kan vika ut generatorn helt. Nu borde du komma åt hyggligt. Tänk på att lossa kablarna från generatorn och från batteriet, annars kan det bli stjärnornas krig framför ögonen på dig. lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.