|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! I dag (sön) när jag startade bilen gick den mycket konstigt på tomgången. Hela bilen skakade på ett konstigt sätt och motorn gick på mycket ryckig gång. Sen började en varningslampa lysa gult och jag tog fram instruktionsboken, men blev inte mycket klokare. Det var en lampa som varnade för; ”Försämrade avgasvärden”. Sen står det bara att man ska kontakta BMW… Vad är detta för fel? Bilen tvättades i fredags och sen har den varit kortare stunder i garage, men inte sen i går. Under natten var det ca -15-20 C kallt och jag funderar på om detta kan ha påverkat motorn på något sätt. Alltså att det är snö och kallt ute och sen har bilen tinat i garage för att sen bli kall igen. Jag körde bilen till ett garage återigen i dag men efter några timmar hade inget hänt, utan felet var kvar. Den går ryckigt och motorn låter lite konstigt. Jag har sökt på forumet efter andra inlägg om detta och det andra varit med om är att några s.k. lamdasonder tydligen kan vara trasiga. Men ingen annan verkar ha haft problem med att bilen går betydligt sämre och låter illa. Är det någon som har en idé om vad som kan ha hänt? | |
|
Gjorde du en motortvätt? Mvh |
|
| Nej, jag gjorde ingen motortvätt, bara utvändigt. | |
|
Antagligen är det en av tändspolarna (ovanför tändstiften) som glappar, eller ett tändstift som spruckit i porslinsisoleringen. Men det allra enklaste sättet att få veta vad som kan vara fel är en sökning av felminnet på auktoriserad BMW-verkstad, det här borde vara ett garantiåtagande. Mvh |
|
|
Hej, Jag har haft samma fenomen på min och det var två tändspolar som hade gått sönder. Dessa byttes och sedan gick den som vanligt igen. |
|
| Det stämmer att det var tändspolarna! BMW bytte ut alla i dag (två som var trasiga). Bilen bärgades till verkstaden och allt gick på en förlängd garanti. Nu går den som vanligt igen. | |
|
När jag drog igång motorn i morse gick den inte på alla cylindrarna och "motorlampan" fortsatte lysa. Åkte till BMW och dom tog in den direkt och kollade. Fabrikationsfel på tändspolarna av märket "Bremar" (tyckte jag han sa att de hette). Superservice på Autovation i Gävle bytte alla sex på en gång mot nya av märke Bosch. Back on the road in half an hour! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.