AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.567

Ang Bmw M3, är det mycket mek ?

Beemer_Linkan
Hejsan , har en kompis som ska troligen ge sig in på Bmw M3 av E36 karrossen.

Eftersom jag hade en användare här sen jag ägde bmw så skriver jag ett inlägg.

Det cirkulerar ju mycket rykten om Bmw M3 , är det som många säger att man får stå mer under huven en man sitter i framsätet ? Eller är det bra bilar som håller ?

Den ska naturligtvis bara gå under somrarna.

Men får man tag i en som ser fin ut med bra service bok och kanske 15-18000mil på mätarn, är det lungt då? eller ska man akta sig överlag för dessa vrålåk ?

Tacksam för tips och svar !!

Tack på förhand / Mvh Andreas
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Normalt sett så håller dem såvitt jag vet. Men naturligtvis beror det mycket på hur bilen har behandlats av tidigare ägare. En väldokumenterad bil i originalskick bör ha många mil kvar. Medans en med chip, sportsystem och sportluftfilter vittnar om att bilen kanske gått lite hårdare tidigare i livet.

3,2:an (96-98) har haft vissa problem med vanos. Det kan vara bra att veta om. Många ägarbyten de sista åren kan också tyda på att det är en "problembil". Ring gärna tidigre ägare och skaffa info om bilen. De kan oftast berätta mycket som nuvarande ägaren kanske vill hålla hämligt.

Köp hellre en lite dyrare M3 än "den billigaste på blocket". Man får oftast det man betalar för som det så fint brukar heta.

Slutsats: Jag skulle definitivt inte akta mig för dessa "vrålåk". Men jag skulle vara försiktig när jag handlar och inte köpa första bästa. En bil med 20k mil på mätaren är ingen fara med så länge dokumentationen är okej. Som sagt sikta på en fin bil i originalskick, gärna där ägaren har haft bilen i flera år. Och det skadar inte heller om ägaren är lite äldre ;)
Håller med LexCom, bra skrivet!

Mvh,
Kalle
________
Bilarna: Länk
Beemer_Linkan
Tack tack !
Jag rekomenderar att köpa en senare 3.0 som är värd cirka 100k eller en 3.2a med sachs vanos som är värd ca 140 k med få ägare och utav en kunnig bmw entusiast som verkar ha använt bilen som den ska användas. Jag köpte en 3.0 -95 för ca 100k och har inte stått under huven en enda gång, däremot 1000 mil i framsätet.

... Peppar peppar ...

På forumet finns hur mycket information som helst angående just M3 e36, sök och sen kan du och din kompis sitta och läsa hela natten.

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hejsan. Jag är inne på min andra M3 3.0 nu och det har inte krånglat nånting i stort sett. Körde ca 2200mil med min förra, som f.ö var lite trimmad. Inga problem alls,nuvarande är också trimmad och den är riktigt tajt överallt (14000mil). Nu är det ju inte så att jag kör som ett svin och åker omkring o leker, trots att jag "bara" snart är 23år men självklart kör man lite hårt ibland. Jag är noga och väldigt rädd om mina bilar, och är man det så håller M3:orna VÄLDIGT VÄLDIGT bra skulle jag vilja säga. Att t.e.x köra motor riktigt varm innan man gasar är nog det viktigaste av allt men M3 motorn.

Jämförelse vis med andra bilar, ex cosworth, calibror och saab turbo bilar som krånglar mera, (finns ju också mer som kan krångla dock)

Jag har inte haft 1 enda riktig anmärkning på Bilprovningen på nån av mina M3.or, så är man noga, och har lite känsla när man kör så håller dom mycket bra. Lycka till.

Bilen:Länk

/Henrik

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Har kört min 2000 sommarmil på 4 år och följande har hänt:

-Soppaump skar
-Spräckt ventil = motorbyte
-M3-speglar stulna

Kunde vart både bättre och sämre. Blankt papper hos bilprovningen och väl ifylld servicebok. Har rullat ca 12000 mil nu.

Men tyder allt på att det är skött så ska det hålla.

En underbar bil...

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Jag har då alldrig någinsin behövt stå under huven på nån av mina M bilar! är dom välskötta å servade är det JÄKLIGT bra bilar!! det är då min erfarenhet!
Beemer_Linkan
Tackar , bra information!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har haft några M-bilar (varav 2st M3e36) och kan konstatera att de fel jag haft har varit av den typen som lika gärna kunde inträffat på vilken "vanlig BMW" som helst.

Trasigt relä, ett hjullager, sprucken askkopp, bromsbelägg.... och liknande.
Köp en fin bil med bra historik så tror jag inte han ska behöva spendera så mycket tid under huven.

Racerbilen: Länk
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Hjullager ja, det glömde jag...

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
bes varje år, endast nån lampa=)

BMW its a ride not a car
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.