|
|
|
|---|---|
| hej har en 520 touring -95a som det är dålig värme i när den står på tomgång men blir bättre när man börjar åka. är det någon annan som haft samma fel kan det vara vatten pump eller är det värmepaketet? den går upp i normal motor temp och vandrar inte i temp.. tacksam för svar. mvh robban | |
|
Kolla så att värmeventilenerna inte har hängt sig,brukar vara ett vanligt fel på BMW modellerna(E34),demontera smörj och rengör,så att ventilern går fint,skall hör ett litet "klick" när man vrider på verdet innefrån. Sök på Mekar tips Värmeventiler,där hittar du biler samt beskrivning hur du går till väga. Jensa |
|
|
Om du tycker att det blåser dåligt kan det vara dags att kolla microfiltret... DANNE Min bil: Länk |
|
|
Har likande problem men på min går inte tempen upp till mitten utan stannar halvvägs tror termostaten har hängt sig. Det är tydligen ett ganska vanligt fenomen. Men jag sakall nog ta och kolla uppmina värmeventiler också vid tillfälle. PeterB Länk |
|
| tack för det!! ska prova.. mvh robban | |
| men var sitter värmeventilen? kollade på mekartips men hittade inte på var den satt. mvh robban | |
|
Här: Länk Och här Länk |
|
| tack! | |
| Min bror hade ingen värme alls i sin. Bytte microfiltret, då kom värmen tillbaka. | |
| var sitter microfiltret? mvh robban | |
| robban Länk | |
| microfiltret renar ju bara luften.. | |
|
Byt termostat, det gjorde att värmen blev bra i min 850a... Bytte även kylarvätskan på samma gång. Asken |
|
|
Visst. Microfiltret renar bara luften, men är det inte bytt på några år så kan det vara igensatt med skit . Då släpper det inte igenom luften vilket innebär att värmen knapt märks. Det behöver inte vara microfiltret men det är definitivt värt att ta en titt på... DANNE Min bil: Länk |
|
|
Hej! Det låter som att felet ligger inte i själva värmeventilerna(varvtalet/fart borde inte påverka värmen då). Kan vara kupefiltret då blir luftgenomströmningen väldigt dålig och värmen kan upplevas vara dålig. dock tror jag att man måste ha AC/klima för att ha microfiltret, värt att kolla. Men om det är så att luften som kommer in i kupen växlar mellan kallt och varmt beroende på varvtal/hastighet så är det sannolikt att det är cirkulationspumpen som har sagt upp sig. E34 5-serie(även e32) har en liten elektrisk vattenpump i värmesystemet som ser til att det finns tillräcklig cirkulation av varmvatten även vid låga varvtal. denna pumpen sitter i samma paket som värmeventilerna på förarsidan straks framför säkringsboksen i motorutrummet och är ofta trasig.. MVH: Sakke |
|
| jag har upptäckt att vredet på högra sidan inte har det dära "klicket" kvar? jag såg att värmeventilerna inte ligger på samma ställe som det står i mekartips, mina ventiler är på förarsidan mellan rutan och behållaren för bromsvätskan till kopplingen... | |
| hmmmmm. där skrev du ju iochförsig en grej min saknar oxå klicket på passagerarsidan, Vad är det klicket för något? | |
|
det där med klicket ska inte ha nån betydelse men går att få tillbaka om man vill genom att ta lös panelen och bända till nått bleck eller hur det nu var? på min saknar jag iaf klicket på ena sidan men justeringen fungerar helt ok iaf... Mvh Andreas |
|
|
Det skall inte finnas ett klick på båda sidor... så bryt nu inte sönder några paneler. DANNE Min bil: Länk |
|
|
Men vänta ett tag nu!!Det var jag som börja å`prata om att OM värmeventilena fungerar som dom skall,så skall det höras ett lite "klickljud"från värmeventilern,då vet man att "hattarn" inuti ventilerna fungerar som dom ska,alltså inte har fastnat. Från vredet på panelen till ventilen går det en ström impuls som talar om att den skall sluta eller öppna,det sitter 2st resistorer som styr flödet. Men det kan ju vara cirkulationspumpen som sitter integrerat med ventilerna,som tjärvar/eller är slut. Verkar som fokus blir på "klickljudet" istället för att få fart på värmen,microfilter iall ära men det är nog inte det felet sitter. Demontera ventilern(var försiktig så att du INTE bryter av någon lödning på resistorerna)rengör,kolla cirkpumpens funktion montera å`kolla värmen. Jensa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.