|
|
|
|---|---|
|
Befintlig motor: m60, B30 Ska göra: slänga sprut och montera förgasarer - självklart! Tändning via trigger och mega skvätt. Vill göra: få en varvvillig motor som låter annorlunda och där effekten kommer i andra hand. Vill ha info om: Om det finns någon med erfarenheter ang. orginal bottendel på B30 motorer - Vad stakar/vev/kolvar pallar med för varv/effekt? Finns det någon som trimmar dessa här? Någon som har erfarenhet ang. Cats Cams och deras produkter? JA, jag har sökt i forumet men anser att dom flesta trådarna ang m60 B30 handlar om att turbo/kompressor-konventering eller främst byta till m60 4,0L = UTESLUTET för min del! //Morgan Hoppas tråden kan hållas seriös...=) | |
| Om du ändå skall ha megasquirt till tändningen, så vore det väll lämpligt att använda det till insprutning också, så du slipper förgasarna? | |
|
Jag tror att fuggarna ska sitta där för ljudets skull. :-) /Anton |
|
|
jag har orginalsprut med box osv men är inte intresserad av att använda dessa utan vill få utseendet, ljudet och upplevelsens av förgasare. Men frågan var igentligen om någon vet vad ett sådant block klarar? //Morgan |
|
|
Låter som ett roligt projekt, den lilla V8:an är ofta bortglömd o förkastat, nått den INTE förkännar. Vad kommer du köra med för förgasare, ett spjäll per cylinder eller nått liknande 4-ports jänkeförgasare? Cat Cams håller hög kvalitet o finish, det är inga undermåliga produkter. Vevstakarna är ju sintrade alu-stakar, nått alldeles extra så där hoppas man det är hållbarhet också, BMW själva påstår ju det! Hoppas du får en rolig motor med gott ljud, det tror jag! Vad ska den sitta i för bil??? ///Magnus |
|
|
Helst 4st Weber 48IDA men kostar nog för mycket, så 4 st Weber 40IDF står på önskelistan, 1 spjäll/cyl.. Ska nog räcka för ändamålet.. Ska sitta i en Ford Tudor -29, men säg inte det till någon...=) |
|
|
Kul att någon vågar tänka anorlunda och bygga en rod med något annat än en amerikansk gjutjärnsmotor! Håller själv på med en AC-cobra replika där jag ursprungligen använde en Cheva 350 men har nu i vinter bytt den mot en 4 liters M60 V8. Kommer att använda motorn med original insprutning & tändsystem. Enda modifieringen blir att antispinn splället är borta och att luftmassemätaren sitter direkt på insuget och att framför den sitter ett KN luftfilter i en kall lufts burk. Växellådan blir en 5 växlad från en 530. Innan start återstår lite svetsning på extraktorgrenrören samt elsystemet. Räknar med att starta upp allt till påsk. |
|
|
fan vad fränt.. Har du några bilder? hemsida? kan maila om du inte vill visa allmänheten..=) All heder åt gjutjärns 350, har själv ägt en sådan som var mycket trevlig men man måste vidga vyerna... Lycka till med uppstarten..alltid nervöst... |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.