AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
949

problem med ABS

To
19
Tobbe57
730iA -92
Hej jag har fått problem med abs:en på min E32 bilen är en
730 IA årsmodell 92, problemet uppträder enbart i motorvägsfart
och då tänds kontroll lampan för abs:en.
någon som haft ngot liknande problem och vad göra

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Enligt min erfarenhet på min E28(M535i), så är det de bakre kuggkransarna på drivaxlarna bak som rostat så pass att ABS givarna inte känner av "mellanrummen" i kransen s.a.s.
Börjar först som du säger i motorvägsfart sedan så tänds lampan allt längre ned i hastighet för att sedan lysa redan vid "just krypfart" beroende på att rosten gnagar ner dessa "eftersom"....Byte av dessa flänsar är nog att rekommendera,min erf. är att det "alltid" är bak dem rostar ihop först..
Fram sitter dessa kuggar ihop med det kompletta hjulnavet inkl. hjullager som antagligen redan är bytt på din bil...ev.

Men kika på flänsarna med ficklampa underifrån för om möjligt se hur pass skadade/defekta dem är...OBS!>>>KAN vara lite snö eller is eller annan "skit" som ställer till det för dig likaväl.Dvs detta "lägger igen" kransarna så att givarna tror att hjulet står stilla och triggar ett "abs larm" i förekommande fall..
Billigt isf,dvs räcker med upptining+ev lite försiktig rengjöring..

Men givetvis så kan du ha andra fel som "triggar" ABS lampan att börja lysa..Men det tror JAG inte :)

Mvh Janne.
To
19
Tobbe57
730iA -92
Tack för ditt svar skall kolla detta så fort som vädret tillåter, är lite kallt just nu för att krypa under bilen, än en gång tack för ditt tips och om man behöver byta flänsarna är det en dyr historia och hur svårt är det att byta dem själv

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Om det är svårt beror ju på dina mek kunskaper :)

Men komplett drivfläns/nav(inkl krans) kostar ju i storleksordningen dryga 500kr/st)på BMW).

Sedan så kanske det blir mera problem för dig vid ditt mek,t.ex att abs givarna sitter så in i h-vete så att de går sönder i bara farten,de kostar mer än dubbelt så mycket som medbringaren(kuggkransen)..

Men visst går det med lite gått om tid och envishet+ gärna varmt ställe att vara på :)

Lycka till!

Mvh Janne.
To
19
Tobbe57
730iA -92
Tack för ditt svar, mina mekar kunskaper tror jag räcker har renoverat ett antal bilar av olika modeller från USA bilar till BMW vad det gäller både motorer till karroserier men tips ska man alltid ta tillvara då det underlättar

Paap Reeder
... delar Janne´s diagnos till fullo ... ty exakt så var det för mig för ca 5 år sedan på min M535:a.

MVH /// Paap R
Mi
48
Mikael T
735ia -86
750ial -88
3,0Lang -75
530IA Touring -93
Eller så var det som på min 750 ial -89
Skillnad i rullomkrets på däcken fram/bak.
fick av detta liknande symtom.
/Mikael
To
19
Tobbe57
730iA -92
Tack Mikaet T för ditt svar jag har just nu olika dimisioner mellan fram och
bakhjul 16 tum fram och trx bak vilke motsvarar 16,3 tum så det kan ju vara
anledningen

Mi
48
Mikael T
735ia -86
750ial -88
3,0Lang -75
530IA Touring -93
Du kanske har fått problem med farthållaren och asc på köpet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.