|
|
|
|---|---|
|
Hej har fått lite ångest inför mitt bilköp.. Väljer emellan 525 touring 04 med aut,läder,nav.silver. Priset kommer nog landa på ca 320000kr.Fick nu syn på bmw x5 med 3.0 d .Till min förvåning så är den billigare förvisso en äldre samt gått längre.Men nu till saken Vilken nackdel blir det för mig tror ni om jag hoppar på x5 istället?? För en sån skulle ju vara kul att få äga men inte till vilket pris som helst.Blir det totalt en sämre affär tror ni?Är servicarna liknande i kostnad ??Andrahandsvärdet? Mvh Patrick den okunniga | |
|
Är 525:an också diesel? dieselskatten på X5 är väl rätt hög? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
|
bmw 530: För min del så var försäkringen så hög på en X5 så det var aldrig intressant för min egen del. Kolla vad den landar på för dig om du inte redan gjort det. Sen har jag för mig att det kommer en ny modell av X5 slutet av 2006 eller början 2007. Det brukar knappast gynna beg priset den dagen du vill sälja den. Dom andra frågorna har jag tyvärr inget svar på. Lycka till! |
|
|
Tackar ,som sagt jag vet inte vad skatten är på någon av bilarna men 525 blir nog en bensinare kan tänka mig en diesel.Kör ca 2-2.5 tusen.brytgränsen går väl där? Men som sagt det är ju så många faktorer som tydligen spelar roll.Det jag självklart vill undvika är att stå med en bil som skinnar mig på servicar etc.Försäkringar beror väl också på vart man bor?? Finns det på forumet så man kan kolla? Har inte x5 redan gjort det värsta raset på priset?? Mvh Patrick den okunniga |
|
|
Är komforten likadan,ljudbullret i kupen.Jag har nämligen aldrig äns suttit i en x5. Är dom klumpiga jämförtsvis med volvo x90?? mvh Patrick den okunniga |
|
Vantage |
Brytgränsen lär nog ligga högre än så misstänker jag. Skatten ligger nog mellan 8000 - 10000:- / År. Du tappar minst 6000 - 6500:-/År på den enbart. Detta åker du faktiskt 600 mil på i 525:an ( Räknat på 0,9 lit/mil ). Försäkringsmässigt så tappar du nog ytterligare 1000 - 1500:- så någon förtjänst lär du aldrig räkna hem på X5:an om du inte börjar rulla uppemot 6000 mil/år, men då finns andra faktorer med i bilden som påverkar resultatet för X5:an negativt. Satsa på en Bensinare istället ( Jag åker själv en 525 Tds så jag vet vad det kostar ). Lycka Till... Vantage |
|
Hej Vantage. menar du att det är bättre att köpa en x5 bensinare istället för diesel?? Är det någon skillnad på din 98 kontra den nya karossen typ skatt förbrukning osv?? den okunniga |
|
|
Jag vet inte specifik vikt på X5 men dieselskatten ligger väl runt 8.000:-/år för en svensksåld, en importerad kan nog ligga nära 10.000:-/år då Bilprovningen väger bilen och då hamnar den i en högre skatteklass, framförallt om den har mycket extrautrustning. Jag tycker X5 är lite bynglig, framförallt att sätta sig i - man får nästan klättra upp i bilen. Ljudkomforten är lika bra som i vanliga BMW. Mvh |
|
Vantage |
Hej igen. "bmw530": Svårt att avgöra om skillnaden mellan X5 bensin eller Diesel ekonomiskt sett. Nu vet jag inte vad förbrukningen ligger på mellan Diesel`n och Bensinaren, men om du rullar låt säga 3000 mil/år så tjänar du 8180:- / År OM disel`n drar ex: 1,00 Lit/mil och bensinaren 1,20 Lit/mil ( Obs: detta är ett ex och inte faktiska siffror ). Oftast skiljer det ca 0,2 lit/ mil mellan Bensin & Diesel-motorerna. Så du ser att vinsten blir efter skatte-skillnaden kanske 1000-1500 kr/År. Om du drar släp ofta så talar detta till Dieselns fördel tillika stadskörning, men vem åker 3000 mil/år i stadskörning förutom Taxi-Bilar ??? Sen ska väl behovet styra val av bil-modell lite med. X5=sämre vägar,Hästar etc. ( Lär få faan för detta uttalande men ... ). Åker du mest landsväg och under 3000 mil år så är nog valet av Bensin och 525,530 etc klart bättre om du inte har 5-7 ungar vill säga...hehehehe.. Du lär få fler tips av mera kunninga personer på detta forum, för det håller "världsklass" när det gäller att få reda på saker och funderingar. Tycker personligen att X5:an är en häftig bil och skulle ( om inte plånboken var så tunn ) själv äga en sådan:-))))))) Lycka Till. Vantage |
|
tackar tackar!! Jag tror att till o med jag börjar fatta. x5 kul men blir dyrt... Om plånkan är tunn så kör 525 så finns det i alla fall mat på bordet... En till fråga . är 525 nya modellen ett hyggligt köp?? Är det något på den som jag ska tänka på extra? En silver,aut.läder .navi.2-3 tusen mil ca 320000kr.För silver verkar ju vara en gångbar färg?Eller svart?? mvh Patrick den okunniga |
|
Vantage |
Det lilla jag vet är att Automat=Komfort och service vänligt.(Att jämföra med ett kopplingsbyte i Manuell-låda så gör du ett oljebyte i Automat lådan). Lite dyrare på bränslet ( Marginell skillnad ). Förövrigt är 525:an helt OK enl mitt tycke. Väljer du 530+Automat så har du en kanon kombination. Prestanda+komfort=körglädje. Vantage |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.