AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.222

Turbo tips?

Hej..Jag är ny här..Precis skaffat en 525-90 som jag funderar på att bygga lek bil av..
Tänkte kollaom ngn vet vilken 650hk turbo som passar bäst på dessa bilar utan att börja ladda alltför sent..
Vill ha en ganska körbar bil på gatan samtidigt som den ska va sjuk på bana..strippen bryr jag mig inte så mkt om..

stefan

WWW.ALIVE.SE
Det finns dem som är cp och sen finns det jag..
Pi
134
Pitbull_Power
Bmw 535 E34 -90
Jag tycker själv att Holset HX50 passar fint.

Vad har du tänkt göra med motorn?

Mvh Mattias
Ska försöka få tag i 2,7 liters veven,andra stakar,kolvar,nya lager,oringat block eller stålpackning(har en bil som det ska provas på först)
Värre kam,hårader ventil fjädrar.Toppen lämnas i övrigt orörd.
Skall köras med m5 låda samt bakaxel.
3 mappar kommer det att bli 450hk gata/lek,550hk bana,600-650hk stripp(vet ej ens om den ska provas där men kan va kul o ha denna mapp endå)
Vet ej än vilket sprut som ska på då vi kollar olika.

i övrigt ska hela bilen lättas från allt onödigt,m5 stötar samt sido kjolar,valsade kanter runt hjulhusen,16-17" compomotive fälgar,
Helt ombyggd hjulupphängning+mkt mer så klart..Men det kommer ta tid.
Ska först hitta en 2:a bil.Detta är ett dröm projekt som håller på att ta vid så det ska bli perfekt:)

Men hx50 är en väldigt stor och tung startad turbo vad jag vet,Ngn som har provat ngn annan med tidigt ladd??

stefan
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
varför ska du köra med en m5 låda då den inte alls passar, finns mkt bättre och enklare alternativ som m3 låda tex.
en hx50 är inte alls tungdriven, den funkar fint, speciellt om du ska ha 2,7 l motor. då bör du ha fullt ladd före 4000 lätt !
ok...en kille som hjälper mig lite med delar sa att en m5 låda passa utan större modifiering,därför det var intressant..Är det zf lådan du pratar om??
Den som sitter på 328 och m3 e36??
Ok före 4000rpm vill jag ha ladd så en hx 50 kanske kan funka..
Fläns på denna??Körde en 4 cyl bil med hx40 förut och det var inte roligt alls.seg,seg,seg och sen kom allt på en gång...mkt svårkört på bana:)

stefan
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
hx50:in funkar bra.. eller så kan du köpa nån precision turbo som ppf säljer...
annars e en garret t04/t3 hybrid riktigt schyssta oxo..

men du kan glömma att motorn håller ifall du lämnar toppen orörd..

m20b25 topparna e MYCKET känsliga....

antingen får du svetsa toppen vilket ja verkligen rekommenderar, o inte alls dyrt med tanke på vad ditt bygge kommer kosta.. ppf tar 2000:- inkl planing vilket ja tycker e ett bra pris...

eller så skaffar du en utbytes topp från BMW.. kallas oxo för ks toppar..ganska dyra.. 11300:- tomma ;)....
men sen måste du porta toppen för kanalerna suger original på dessa KS toppar..

eller så kör du KS topp o svetsar.. om du verkligen vill ta i o har för mycke pengar ;)..

summa av kardemumman.. svetsa toppen om du vill köra med mycke pulver

St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
instämmer het med xelerator.. att svetsa toppen (m20b25) är ett måste...det rekomenderas då att låta dem porta den när den ändå är där.. Det ger en del att porta toppen, "billigt" i ditt sammanhang med den motorn.

jag menar toppen är ju själva hjärtat i bilen .. kolvar och stakar är ju bara grejer för att leverera effekten till bakhjulen.

/Strengbohm
Free your mind, E30

Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel!
glömde skriva det:) har en svetsad topp ligger...Kommer i övrigt vara orginal..Förutom fjädrar och kam..

my mistake

stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.