AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.284

5:an läggs i 2 ggr..

Mu
616
Mustang

540iat -94
En 530 v8 med automat och igår började lådan lägga i femman hårt och flera ggr innan den låg i på riktigt.
Har ni några erfarenheter?

Säker på att det är femman och att du inte hamnade i ett mellanläge där lockupen gick i/ur?
På min 530iAT så var det många faktorer som spelade roll för lockupen.
Hastighet, lutning på vägen, temperatur i lådan osv.
När någon av ovanstående inte lirade korrekt med varandra så hade iaf min låda problem med att bestämma sig för om lockupen skulle vara i eller ur.

///Micke
Min cabrio Länk
Mu
616
Mustang

540iat -94
Tror inte det,provade flera ggr under medelhårt acceleration, så att växlingspunkterna blir lite högre än vid lugn körning. Idag har den inte velat lägga i femman eller slirat i femman... även vid lugn körning. om man lättat på gasen så ha den gått i ordentligt.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
när bytte du olja och oljefilter i växellådan senast?

Om du varit ute å sladdat i vinter så kan det hända att du överhettat växellådan, då sliter det hårt på lamellerna och leder till skitig växellådsolja.

Är oljan svart och luktar konstigt är det dags att byta..
Byt då även filtret.

Mu
616
Mustang

540iat -94
Oljan och filtret är inte 100 mil gamla ens... lameller är åxå bytta i lådan.
Jag har inte kört hårt med bilen, kanske någon 3/4 till fullgasacceleration någon gång ibland..
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
märkligt.
samma låda som i 540?
isåfall finns ju dem där plastkulorna som behöver bytas efter ett tag.
vill minnas att det är den lådan med adaptivt körprogram som har dessa.

Mu
616
Mustang

540iat -94
Inte samma som i 540, samma som i 525 tds senare 525 520.. zf 5hp18 heter lådan.
Korrekt.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Inga plastkulor i 5hp18.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mustang:

Vilket märke på ATF´n hade du i?

Mvh
Mu
616
Mustang

540iat -94
Statoil transway dx3: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ta samma ATF och byt igen, antagligen är det den gamla oljan som inte kom ut som är boven i dramat (förhoppningsvis), ta ut filtret den här gången också (så att mer gammal ATF kommer ut) och återanvänd filtret. Det kanske behövs en ursköljning till utöver den här för att det ska lira igen...

Mvh
Mu
616
Mustang

540iat -94
Jag har sökt och sökt efter en skiss/repanvisning eller sprängskiss över ventilhuset till växellådan men inte hittat någon. Vet någon om det finns att uppbringa?
I den packningssats jag köpte till lådan så följde med en packning till ventilhuset och en plastkula till ventilhuset. Jag har inte vågat mig på att öppna det än.. men det blir nog i helgen. Jag har även köpt ett par rephandböcker men i de står endast att ventilhuset ska bytas komplett om det är nå fel.. typiskt tyskt :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.