AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.653

Kan det vara topplocket ?

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tja är det någon som kan hjälpa mig här lite svårt att sova.
Jag fyllde på glykol i kylaren igår och öppnade luffningsskruven för att lufta lite (hade haft problem med att motor tempen inte kom upp mer är till första streket) men jag råkade bryta av skruven så halva är kvar i hålen så det pyser ut lite luft hela tiden. Var ute idag och körde, kom hem, öppnade huven för att se hur det såg ut då såg jag att jag hade brun vatten i kylaren, och lite gegga på oljepåfyllningslocket. Motorn hade vanlig temp när jag körde omkring (alltså första stecket som det brukar vara) men när jag stanna kom den upp till mitten men inte mer jag hade på tomgången ett tag men den kom inte upp över hälften.

Nu till frågan:
Kan det vara toppen som gått ??? (jag bytte packning i sommar och har inte haft några problem innan.)

Visst måste bilen koka innan toppen går den kan väl inte gå när det är normal tempratur ???

Snälla om det är nån som kan komma med några förslag så jag kan sova ikväll.

måste tillägga att jag tidigare haft problem med gegga i oljepåfyllningslocken men det har berott på att jag har kört korta sträckor och har jag kört längre med den har det försvunnit. men nu har det vitt i kylaren.
TobbeBMW
Vitt i kylaren är aldrig bra, men det händer ju på vintern att det blir så ibland. Behöver ju inte betyda något om det bara försvinnar efter lite körning (kokar bort).

Däremot ska ju inte vattnet i kylaren vara brunt utan snarare Grönt/Blått (rött på VAG). Detta tyder på att du har smuts i vattnet (rost eller så) har du bytt kylarvatten på den nyligen?? Eller använt någon form av kylarcement??
Annars så se till att byta o lufta ur kylaren så snart som möjligt.

Vad gäller luftningskruven så måcte du se till att skaffa en ny så fort som möjligt, att det pyser där tyder på att det är luft i systemet, alternativt att termostaten/vattenpumpen har gett upp. MEN du kommer inte att få upp något tryck i systemet så länge avluftningskruven är otät, det kommer att läcka alltså, även om du luftat till 100%.

Däremot behöver INTE bilen koka fär att toppen eller packningen ska gå sönder, detta kan ske vid normal körning också (sällsynt dock). Kan bero på tidigare hård körning, utmattning i materialet... med mera. Alltså finns risken att det är din topp som är trasig, även om den troligen är liten.

Gjorde du allt rätt vid bytet av packningen??

Försvinner kylarvatten?? Bilen ryker mkt vitt (vid varm motor) eller lyktar det avgaser i expansionkärlet?? Då är nog toppen eller packningen (eller båda) trasiga.
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tittade i expansionkärlet i morse och den var fin igen vit gegga troligen en syvilla av mig. Men där är inte problemet över allt såg normal ut så jag tänkte jag kör till jobbet cirka 3-4 km...tempen stog där den skulle och allt gick bra kom fan till jobbet upp med huven och jag ser att det var hunnit ut olja över vänstra delen av motorn ganska mycket men olje lampan hade inte börjat lysa. Hann inte inspektera det något mer men såg att oljestickan hade hoppat ut och det såg ut som om det hade kommit ut olja därifrån..kan det stämma??? Jag har nu ställt bilen där och tog buss hem.

Någon som vet vad det kan vara ????
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
förlåt för min dåliga stavning jag menar
kan fram till jobbet..........och runnit ut olja

Lite nervös som ni förstår :(
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
tja någon som kan svara på denna fråga???
Jag har fixat allt jag kunnat, har bytt skruven till luftningen, luftat systemet och fyllt på med olja, klykol och tvättat motorn. Har inte märk att dett läcker olja förmodligen hade jag inte satt in oljestickan ordentligt.
Körde hem bilen och allt fick som det skulle.

Nu vill jag veta nu är hur kan jag utesluta att toppen är paj ???
Om bilen fungerar som den skall och inte blir för varm eller läcker vatten så är den O.K. Om den tappar vatten så kan du tryckprova den för att se var läckaget kommer ifrån. Det vill säga om du inte kan upptäcka läckan via visuell inspektion. Kolla vid vattenpump, termostat, slang, kylare, värmepaket. Sen så kan dina bekymmer bero på kass termostat eller söndrig vattenpump. Så det måste inte vara toppen. Angående oljan så har du antagligen glömt att sätta dit oljestickan ordentligt. Om det inte återkommer så är det nog lungt. Smuts i kylvattnet är däremot inte bra. Du har inte högt tryck i slangar och så vidare?

Ps: Du/ni bytte väl även till nya skruvar vid packningsbytet? Skruvarna skall inte återanvändas även om det går...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.