|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag var precis ute i bilen och provspelade mitt nya system. Men till min stora besvikelse lät det i princip ingenting från mellanregistret i mitt framsystem. Diskanterna spelade på bra, men det fanns ingen bas. Man känner iaf att mellanregistret spelar, luften flyttas. Högtalarna är ett par Rockford Fosgate P152S Punch. Har ni några ideér om vad jag kan göra för att lösa mitt problem? På delningsfiltret går det inte att göra några justeringar. Mvh Tobias | |
| Kan även tillägga att källan till ljudet var en mp3-spelare. Om det kan ha någon betydelse... Baslådan gick ju ändå bra, så det borde ju ha funnits gott om låga frekvenser. Kanske dålig kvalité på signalkabeln? | |
|
Ännu en sak... Var ut igen och testade köra LowPass på slutsteget bara, istället för att köra AllPass.. Och nog fungerar mellanregistret.. Men det låter fruktansvärt dåligt, väldigt "torrt" och instängt ljud. Ingen fyllighet alls, låter som basen sitter i ett rum någon helt annanstans. Kan det vara för klena kablar? |
|
| Hur har du monterat det då? | |
|
Högtalarna sitter på ett fyrkanalssteg, därifrån får de 50RMS Watt på 4 Ohm. Sladdarna från steget går till det medföljande delningsfiltret där signalerna går ut på två diskanter och ett mellanregister/bas, det ena diskantparet har jag som sagt sänkt med 6Db, annars är allt original. Har väl inte monterat på nå mer speciellt sätt än så :) Kör med originalkablarna som följde med högtalarna, tycker de är väldigt taniga. Om det kan bero på det? Diskanterna spelar ju på högt och bra iaf. Mvh Tobias |
|
|
Jag menar: Hur är elementet monterat? I original utrymmet nere vid fötterna eller vart? Hur som helst bör man se till att elementet sitter stabilt , gärna genom att förstarka panelen dom sitter i eller genom att tillverka en baffel av mdf som man skruvar utanpå panelen och sedan monterar elementet i. Sedan är det mkt viktigt att det är tätt mellan framsida och baksidan på högtalaren dvs att korgen tätar mot det man monterat i.Lägg också gärna i dämpull bakom högtalaren om utrymmet där är litet så "tror" högtalaren att den sitter i en större låda vilket ger lite mera lågbas. |
|
| Högtalarna sitter i originalkickern med massa dämpull. Är ju relativt stor volym ändå där inne, när man tar bort filtkorgen. Så tror inte det beror på det. Borde låta mera hsh. | |
|
Har fipplat lite idag med ljudet. Drog mellanregistret/basen direkt till steget utan delningsfiltret och körde all pass från steget. Det lät absolut bäst av alla sätt. Då hörs det mycket bas och mellanregister. Så jag tror jag gör så. Kör mellanregistrerna direkt från steget med All Pass, diskanterna låter jag vara kvar bakom delningsfiltret. Låter det som en vettig idé? Eller mår 5.25"an dåligt av att spela hela registret? Mvh Tobias |
|
Ulke |
Du har inte kopplat in midbasarna på delningsfiltrets diskantutgång och vise versa? mvh Ulke |
| Nopes, så enkelt är det inte :/ Men kommer min sista lösning att fungera? | |
| Din sista lösning funkar utmärkt men slå på LP filtret på slutsteget och dela bort diskanten.Jag tog alldrig bort filtkorgen bakom mina. | |
| Är det att föredra att behålla filtkorgen alltså? För volymen i den är ju väääldigt liten, tycker jag. Har för mig jag läste någonstans att man skulle ta bort den och slänga i dämpull istället. Men just nu kan jag ju säga att det lät bättre med orignalhögtalarna, och då satt ju iofs filtkorgen där. | |
| För mig funkade det bra med filtkorgen i men det är inte säkert det gör det för dig , det beror på högtalaren egenskaper/värden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.