|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| för att kunna montera en blockvärmare var under men kan inte se vart den ska sitta | |
|
Jag monterade DEFA original, det krävdes bara att ta bort skydds-"plåten" under motorn. Därefter satte jag fast den direkt med en bult i motorblocket. Lycka till ! /Jake |
|
| Med en bult säger du,hade du något hål i själv värmaren som du skruvade fast den i mot blocket har köpt en idag men finns inget bult hål i den | |
| Nasse: Fick du inte med monterings anvisning? Om inte se här: Länk | |
|
Du kan väl inte montera blockvärmare(doppvärmare) på en M52?? Skall det inte var en kontaktvärmare som monteras utanpå motorn?? Hasso vet kanske?? mvh |
|
| Precis Dutta fel namn på den av mig | |
|
Dutta: Det finns blockvärmare (kontaktvärmare som ser ut som ett block) till M52, jag har det och det fungerar för mig, den har ett bulthål och bult. Och värmeledande pasta ingår i kitet, den passade riktigt bra i blocket, även om det fanns en hel del skarvar mm där. Doppvärmare kanske finns också men då är det mer meck med att borra upp en plugg där värmaren ska i, inte helt trivialt men kanske ger bättre värme. Har dock inga erfarenheter av sådan. Lycka till ! /Jake |
|
|
Så här ser den ut... Länk /Jake |
|
|
Monterade kontaktvärmare på min förra 528-99 och det var ju busenkelt gentemot att montera block/doppvärmare som monteras i en frostplugg har gjort det på ett antal bilar och anser den lösningen är effektivare än utanpåliggande kontaktvärmare men vad gör man när det inte går/finns. mvh |
|
| Problemet är att jag har ingent bulthål i min men däremot en plåt som täcker hela värmaren så den måste väl sättas fast med den annars så fattar jag ingenting | |
|
nasse> Både Defa och Calix har genomgående bulthål i sina värmare, har du fått rätt pryl?? mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är olika till M52 och M52TU från 09/98 Den Defa du ska ha heter 852 (M52) och fastsättningen är inte lika som till M52TU som heter 855. Har du köpt den på Meca tex så är deras webkatalog rena misären när det gäller att hålla ordning på före och efter när olika motortyper är tillverkade, vilket kan ge en förklaring om du fått till en M52TU.tex. ///MVH Hasso Länk |
| På min låda står det 411852 köpt hos Brånn i kumla | |
|
nasse: Precis som Hasso säger så finns en gräns mellan DEFA 852 och 855 beroende på när din 528 tillverkades -98. Enligt DEFA: Länk Verkar som du köpt 852 baserat på de sista sifrorna, har du följt monteringsanvisningarna, däe ska det framgå vart den hör hemma på motorn ? Lycka till ! /Jake |
|
| Den ska sitta på höger sida,bilden som heter 852 sån värmare ligger i kartongen finns inget bulthål i den,montera fäste med hjälp av planbrickorna och bultarna | |
| Var på handlaren idag och kollade numren på min värmare,det konstiga är att både 852-855 ska passa enligt deras dator så frågan är vilken ska jag använda den med bulthål eller den med en platta som fäste | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
852 enligt DEFA som ovan., ///MVH Hasso Länk |
| Får väl plocka ner plasten och titta om man kan se vilken det ska vara verkar lite skumt allt tycker jag | |
Har du inte gjort det än :) hur ska du då veta vad som passar eller ej Den är utformad efter blocket/tråget och passar nog bara på ett ställe. möjligt att du får plocka bort lambdasonden om den sitter ivägen vid moneringen, jag fick göra det man hade en annan värmare. ///MVH Hasso Länk |
| Törs inte skita ner den förens jag vet att det är den rätta om jag skulle behöva byta den | |
|
nasse: När är din 528 gjord... är det en sent -98 tillverkad version, kanske den ligger på gränsen mellan 852 och 855 ? Bästa är klart att titta först och konstatera vilken som passar... Lycka till ! /Jake |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.