|
|
|
|---|---|
|
Besiktade bilen igår men fick underkänt pga högt Lambda-värde! Kände på mej att nåt var galet eftersom man hör ett sugande ljud någonstans längst fram på motor typ där kylarslangarna går ihop. Min tomgång är ojämn och ibland dör den, men oftast är det så att då jag kört en bit tar det lång tid innan tomgången sjunker till normalt, ligger länge på 1200-1400rpm. Har tidigare haft problem med hög och ojämn tomgång men insugningspackning för 2 år sedan eftersom att den var pajj och det löste problemet den gången, men nu som sagt ett sugande ljud. Ska tillägga att förra vintern sprack fästet högst upp på kylaren där man skruvar fast slangen, men jag filade ner 3st "plastryggar" och fick då fast slangen. Fyllde upp kylarvätska samt luftade kylaren. Vet inte om detta har samband eftersom jag egentligen inte minns riktigt då jag fick det sugande ljudet. Minns dock att kylarsystemet arbetar med "tryck" och att bilen gick som ett arsel med hög tomgång när det läckte i fästet! Dock så gick den bra efter reparation och luftning. Jag känner på mej att jag kanske har ett slangläckage, men inte kul hitta det. Sprayade med lite startgas och tomgången höjdes en aning då jag sprayade längst fram där mellan där kylarslangarna går i hop i "järnklumpen" Någon som vart med om detta och löst det?? Tack för all hjälp. //Håkan. Tack för all hjälp. //Håkan. | |
|
Oj skrev lite skumt! :D Menar såklart att jag bytte insugningpackningen för 2år sedan vilken löste dåvarande problem. Jag har också sökt på forumet bl.a. på "Lambda" mm. men hittar ej hur jag ska göra. |
|
| det kan inte vara slangen mellan luftmassemätaren och insugsspjället? vet inte hur det ser ut i 525, men min på 535:an bytte jag, den hade fullt med sprickor på undersidan. | |
|
Tackar tackar !! :-) Jag ska kika. |
|
|
Det är inte felet! :( Vet ni om man kan kolla sin lambda sond själv? OCH var sitter den på min 525i-89. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.