|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en BMW 320i -93 som har gått -13.000 mil. Den började låta väldigt konstigt häromdagen så vi bogserade bort den till en BMW-versktad, där kom de efter några dagar fram till att det var vevaxellagret som har pajat. Och att det skulle kosta 10-15000 kronor att laga, för att man var tvungen att byta hela motorn för att laga problemet. Mekanikern i fråga erbjöd mig 10.000 kronor för bilen. Bilen är fräsch och fin i övrigt och jag undrar om jag bör lita på killen eller om jag borde försöka sälja den trasig själv (den är lite körbar) och har ja då chans att få 10.000 för den? eller ska jag laga den och sen sälja den, och får jag då mer än 10 efter reparationen om ja säljer den? Vore väldigt tacksam för svar. /Christian | |
|
Låter som han försöker lura dig du behöver ju fan inte byta motor för att byta ett vevaxellager, kolla om du hittar en billig verkstad! Mekanikern kommer ju inte få någon som helst kostnad eftersom han byter det gratis och ett vevaxellager kan han ju komma över jävligt billigt.... |
|
|
Ursäkta," HeikkineN" Vet du hur mycket jobb som erfodras för att byta ett vevstakslager??? För det första tar man inte bara ett lager, man byter alla. Sen måste säkert vevaxeln slipas och härdas, det betyder att motorn måste ur bilen och isär, vilket betyder att du måste ha nya packnings-satser. Massor med jobb även om du kan göra det själv (gratis som du säger) Jag har inga "barn" ihop med den där montörn (vet ej vem han är). Tycker du "HeikkineN" ger väldigt dåliga råd (okunskap??? vad vet jag) Mitt råd Christian är kolla med en skrot efter en komplett motor, byt den och behåll bilen. 320 motorer finns i massor om du kollar runt, och komplett motor är inte svårt att byta. |
|
|
Byta vevaxellager kan man göra med motorn i bilen. Blir inte särskilt dyrt heller om man jobbar på en verkstad och har tillgång till maskiner för att slipa vevaxeln. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Ja, instämmer den "Rolfson". Ofta när vevstakslagren skär så byter man motor för att slippa allt bök. Det är inte ekonomiskt försvarsbart att renovera motorn helt enkelt. Har sett flera volvo 5:or 20v som stått på polaren verkstad med skurna vevlager. I ditt fall skulle jag ha hittat en M50b25 motor med box, eller helst komplett. Det är en motor från en 325:a. Som tröst för alla pengar du får lägga ut så har du en klart roligare motor i bilen. En reflektion bara, hur kan det komma sig att vevstakslagren skär i en motor som bara gått 13 000 mil.. ? |
|
|
Oj! Oj! Har verkligen någon människa lyckats ta ur vevaxeln och slipa om den, sätta tillbaka den, utan att ta ur motorn i en modern bil? Så mycket svordommar finns väl inte att ta till, även om man lägger till engelska. Nisse |
|
|
kassa eller inga oljebyten. oljepumpen kan ha skurit också. men det gör det inte efter 13.000 mil. skumt. KICK IT! |
|
|
Kanske en import bil där mätaren inte var riktigt ärlig. Jag hade som MD säger lagt i en annan motor m50b25 eller m52b25, finns några om du tittar på bildelsbasen. Men kan du inte byta motorn själv så är det nog en del extra kostnader. |
|
| Det vore det ju klart bäst, om man kan få en utytes motor med härva & box från en verkstad/skrot, i så fall skulle jag aldrig satt in en 2.0 liter sexa igen utan uppgraderat till en 2,5 eller helst 2,8 (m52b28) om bilen värd det med avseende skick och rost. | |
| finns en del gamla bilar där man kan byta lager underifrån,har varit med om det några gånger,men eftersom tapparna ofta blir skadade ganska snabbt,brukar det aldrig hålla.säljer du bilen till mekkaren så gör han en bra affär och du en dålig,den saken är helt klar!! | |
|
Ett inlägg i debatten,om inte BMWs vevar blivit sämre med åren ska det mycke till innan lagret pajjar ytan på veven.Hur som helst så tål veven mkt stryk innan defekter uppstår.Om du byter lager så byt både vev och ramlager. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.