AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.066

Kokar över...

Visa användare
22
HeikkineN
325i -92
Hejsan!

Va ute och sladdade igår med min 325i -92 efter ett tag så ville hon inte mer...utan tempen gick upp på rött på några minuter vad kan det vanligaste felet vara ?
Mvh
Marcus
Visa användare
22
HeikkineN
325i -92
Just det ja det finns kylar vatten i expansions kärlet men det kommer ingen varmluft i coupen....
Visa användare
22
HeikkineN
325i -92
Och den läcker inget kylarvatten.....
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tja... Topplockspackningen har gett upp, kan mkt väl vara så. Hände på min 325:a en gång. Packning blåst på 4 ställen vilket resulterade i:

-Ingen värme i kupén
-Motorn går upp mot rött
-Behöver inte gå dåligt eller tappa komp.

Annars så kan det ju vara vattenpumpen som har skurit eller att termostaten har låst sig i stängt läge. Att kylarvätskan pyst ut och du inte har nån vätska kvar.

Sök om detta på forumet, är väldigt många som haft detta problem och ofta är det 325:er. Som har körts hårt med tidigare i livet som börjar ge vika nu..

Kan även vara en ispropp i kylsystemet, hade det i min 320 för några veckor sedan. bara att låta bilen tina upp å i med mer glykol.
då gick tempen upp mot rött å fick inte in någon värme i coupen.
Jag håller helt och hållet med md. Finns egentligen bara det. Toppackning, Vattenpump eller termostat. Börja med att byta termostaten. Sedan vatten pump. Eller åk till bmw och be dom provtrycka toppen.

Lyckja till

KICK IT!
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
mycket snack om isproppar i forumet!kollar ni aldrig klykolhalten till vintern?det hör till sunt förnuft!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Eller så kan du göra Co test, då kollar man efter avgaser i kylarvattnet. Ger ofta svar, dock ej till 100%. Du kan prvtrycka kylsystemet för att se dolda läckor. Kolla kompet i motorn, se om kompet läcker ut någonstans. Brukar ge svar.

Termostatfel brukar ofta leda till kall motor, den stannar i öppet läge, sällan att bilen kokar pga termostaten.

Vattenpump är mycket troligt. Men har du kört en längre stund med den röda lampan lysande så har troligen din packning/topp tagit skada. V-pump kostar 590/640 kr (meko/bmw) och är rätt enkel att byta. Lufta ordentligt efteråt.
Visa användare
22
HeikkineN
325i -92
Tack för svaren jag tog till ett proffs på bmw =) Han kollade på bilen och sa att det Troligast är pumpen + termostat...
Har ingen cirkulation överhuvud taget i systemet

Jag ber till Bimmer Gudarna att det är så =P

Hej hej
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Bara hoppas på att det är så, ingen cirkulation låter ju som om det är pumpen eller en ispropp men det känns mer avlägset.

Se till att lufta ordentligt efter bytet.

Har du tur så har toppen klarat sig.
Visa användare
22
HeikkineN
325i -92
Är det bara den luft nippeln på exansionskärlet ?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag gissar att du redan sett denna Länk samma problem som du.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Om du kört i flera minuter med kokande motor har du troligen en ganska dyr reparation framför dig. Planing av toppen och byte av topplockspackning + allt som hör till. För mig gick allt på 7000kr. Då gjorde jag jobbet själv och skrev av momsen på topprenoveringen etc.

Men man kan ju hoppas att toppen klarat sig!

Mvh
Peter

___
E36 325i "CSL"
E30 318i "VBE"- Vinterbil-ED
Do
1
Doggelito
325i -92
Har typ samma problem.. men hur vet man att vattenpumpen är trasig..? eller e de bara å byta å se om de blir bättre. Har nyligen bytt termostat så det problemet är de inte.
Det hände samma sak med min bil for 3 dar sen. Det visar sig vara termostaten.
Visa användare
22
HeikkineN
325i -92
Hej hej fixade bilen igår det visade sig vara vatten pumpen !! gla jag blev och nu så funkar hon som en klocka igen! Hela hjulet hade lossnat från själva pumpen...

Jag får säga att det var väldigt enkelt att byta.

Hej hej tack för alla svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.